Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan ik de school van mijn volledig kleurenblind kind verplichten hier rekening mee te houden?

De juf werkt met kleurkrijt op het groene schoolbord. Dit is echter grijs op grijs. Toen ik haar hierop wees zei ze 'Dit zijn de standaard kleuren voor rekenen'. Kan ik vragen om een whiteboard in de klas te hangen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Optiek
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Als de school er van begin af aan op de hoogte was dat je kind volledig kleurenblind is ,
zijn ze verplicht daar rekening mee te houden. Als de school pas later op de hoogte is gesteld (wat ik niet aanneem) dan hoeven ze daar geen rekening mee te houden. Maar ook dan is het natuurlijk wel absurd dat er geen rekening mee gehouden wordt.

Toegevoegd na 51 seconden:
Vragen kan altijd. Dus vraag om een whiteboard.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sinds het rugzakje is afgeschaft, is de school hier inderdaad toe verplicht, het hoeft geen whiteboard te zijn, maar wel iets wat je kind kan lezen.
De school krijgt per 1 augustus geen leerlinggebonden financiering (lgf of rugzak) meer als uw kind met een indicatie op het regulier onderwijs zit. Het geld gaat nu naar het samenwerkingsverband waarin de scholen samenwerken.

Het budget blijft landelijk wel beschikbaar.

Voordelen afschaffen lgf of rugzak
De onderwijsbehoefte van de leerling staat centraal, niet de medische indicatie
Scholen krijgen meer ruimte om te bepalen welke ondersteuning leerlingen nodig hebben om onderwijs te kunnen volgen. De onderwijsbehoefte komt dus centraal te staan. U moest een indicatie aanvragen voor uw kind. Dit was nodig voor plaatsing in het voortgezet speciaal onderwijs en voor een lgf/rugzak. Bij de toekenning keek men vooral naar het medisch dossier van uw kind.
Minder bureaucratie
U hoeft geen lange indicatieprocedure meer te doorlopen.
Duidelijkheid over de budgetten voor extra hulp
Samenwerkingsverbanden moeten duidelijk aangeven waarvoor zij het budget voor extra hulp inzetten. Dit geeft meer duidelijkheid over de besteding van het geld.

Hierdoor worden de scholen gestimuleerd kinderen met een beperking op school te accepteren. Er zijn mogelijkheden voor de school om aanpassingen vergoedt te krijgen. Kom je er niet uit, vraag dan advies bij je gemeente.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing