Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Bril helpt niet tegen beter zien. Wat is er mis met mijn ogen?

Ik heb een bril met sterkte: -0.25. Heel weinig.dus maar heb er heel veel aan. Nu ben ik al een jaar bezig met het onderzoeken van het volgende probleem: ik ben al een jaar lang soort van duizelig. Je kent het gevoel als je aan het staren bent dat je ogen op 1 ding gericht zijn waardoor je een ander zicht krijgt, ik heb dat zicht altijd 24 uur per dag. Wat is dit? Waarom gaat dit niet weg? Iemand.idee?

Toegevoegd na 37 minuten:
Even voor de duidelijkheid. Ik zit bij een goede opticien met iemand van het ziekenhuis erbij. Ook heb ik hier last van zonder bril. Ik vraag me af wat er met mijn ogen is (niet met mijn bril)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Optiek
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Hier zijn meerdere mogelijke oorzaken voor.

Een daarvan is dat de brandpunten van je brillenglazen niet recht voor je pupillen zitten. Dat geeft hetzelfde effect als wanneer je je (goed passende) bril opzet, en vervolgens de rechterkant wat omlaag duwt zodat de linkerkant wat omhoog komt. Je ziet dan nog steeds ongeveer scherp, maar toch wat "vreemd", doordat de brandpunten van je beide glazen nu te hoog / te laag staan.

Dit effect kan ontstaan door een slechte pasvorm, of doordat de glazen verkeerd in het montuur zijn geplaatst. Het eerste is eenvoudig te verhelpen door de opticien, in het tweede geval zullen de glazen moeten worden vervangen.

Een tweede mogelijkheid is dat je licht scheelt of loenst. Probeer maar eens expres een tikje scheel te kijken, dan merk je dat dit hetzelfde effect geeft.

Daarnaast zijn er nog cilindrische oogafwijkingen mogelijk, die moeten worden gecorrigeerd met cilindrische brillenglazen in de juiste stand. De opticien kan dit eenvoudig voor je nameten.

Tot slot zijn er echte afwijkingen mogelijk, tot neurologische afwijkingen aan toe.

Daarom raad ik je aan eerst eens een goede opticien te bezoeken. Die kan de meeste dingen direct voor je doormeten, en zo mogelijk meteen de bril aanpassen. Als de opticien er niet achter komt, zou ik naar een oogarts gaan.

Toegevoegd na 3 minuten:

Met "opticien" bedoel ik een echte, gediplomeerde opticien. Let daarop - tegenwoordig mag iedereen zich opticien noemen, dus je komt veel niet-gediplomeerde opticiens tegen. Die kunnen het standaardwerk prima aan, maar voor de wat diepergaande vragen ben je bij een gediplomeerde opticien toch echt beter af.

10 jaar geleden
Laat je eens testen op fixatie disparatie, als dat niet al is gebeurd.
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing