Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Welke cilinder kan ik best kiezen voor mijn lenzen?

Ik heb in één oog astigmatisme en een cilinder van -1 met een as van 180° nodig, maar lenzen zijn enkel verkrijgbaar in -0.75 of -1.25.
Welke is de beste keuze, een afronding naar beneden of boven? En kan dit verschil van 0.25 hoofdpijn geven of kan het oog dit probleemloos zelf corrigeren?

Mijn huidige lenzen hebben een cilinder van -0.75. Mijn dioptrie is ondertussen veranderd, maar de cilinder bleef ongewijzigd.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Optiek
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Ik zou toch voor 0.75 gaan (vreemd dat er geen 1.00 is), omdat je oog zich anders op 1/2 dioptrie (cilinder) verandering moet instellen , naast de al veranderde waarde.
Bij 1.25 vervormt het beeld te veel (een cirkel ziet er uit als een ovaal) omdat je oogbol onrond kan zijn. Door bloeddrukveranderingen en zelfs het moment van de dag verandert de druk in je oogbol die van nature poogt rond te zijn (er is immers overdruk, al is die gering) Bij wat hogere druk wordt het oog ronder en in dat geval zou ook de cilinder kleiner worden. Met 0.75 heb je dan de beter keus.
Omdat ik niet weet of je + of -- glazen hebt en of andere factoren een rol spelen (beschadigde oogkassen, netvlieslens , hoornvlies, problemen met het glasachtig lichaam welke een ingewikkelde structuur heeft, is dit antwoord gebaseerd op eenvoudige fysica en optica.
Er zijn veel invloeden die een rol spelen maar in het algemeen zal men bij twijfel voor de minste sterkte kiezen, omdat je met een grotere sterkte een beeldvervorming creert die voor elke afstand anders is.

Het zien vraagt veel van de hersenen, elk oog heeft rond de 140 miljoen beeldsensoren en de hersenen vormen daar een 3D beeld van, een resolutie die zelfs door de beste digitale camera's bij lange na niet gehaald wordt.
Je hersenen hebben het er dus maar druk mee, vooral als twee verschillend VERvormde beelden over elkaar gerekend moeten worden tot een 3D beeld in kleur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Neem geen cilinder.

Ikzelf heb ook astigmatisme aan 1 oog en zie nog het best door gewone glazen.

Toen ik een bril kocht met cilinder in 1 glas stoorde me dat verschrikkelijk. Het duurde telkens ik de bril opzette lang eer ik er aan gewend was.

Als je twijfelt, contacteer dan je oogarts (niet naar de opticien luisteren, wat dit betreft!). Die zal kunnen inschatten of je het echt nodig hebt of het beter gebruik te maken van het comfort van de afwezigheid van een cilinder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing