Heb ik een bril nodig bij -0,25 en cilinderafwijking van -1? Zie omschrijving
Ik ben laatst voor een oogmeting geweest. Ik had aan beide kanten -0,25 en een cilinderafwijking rechts van -1. Ik begreep van de meter vat dit niet veel was en ik dus geen bril nodig had volgens hem. Omdat beide ogen bij een testje met letters het verschil deden compenseren. Toch vraag ik mij wel wat af, want iemand die ik ken heeft nog minder afwijking dan mij en wel een bril (vooral voor s avonds en voor autorijden). Torn ik haar bril opzette (al was het dan niet helemaal de juiste sterkte), leek het wel alsof ik veel relaxter zicht had/keek (weet even niet hoe ik het anders moet uitdrukken). Het blijkt niet zo te zijn dat ogen lui worden van een bril (mits je de juiste sterkte hebt), dus ik vroeg me af waarom ik dan niet in aanmerking zou komen voor een bril (al is het maar voor het comfort). Bedankt voor de reacties.
Toegevoegd na 6 dagen:
Vandaag een meting laten doen bij een kleine opticienzaak (eenmanszaakje). Hier kwam alleen een cilinderafwijking aan beide ogen uit. Links -0,5 en rechts -1,25. Ik hoop dat dit de juiste meting is (ondanks dat de resultaten van eerdere metingen zo uiteenlopend waren). De man die mij gemeten heeft (een echte opticien) zei ook dat hij steeds zo min mogelijk sterkte nam als nodig was. Hoe weet ik nu dat het dit keer wel goed is gemeten?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.