Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan je met een bril beter zien dan met lenzen(tijdens het autorijden)?

Tijdens rijlessen kwam ik samen met mijn instructeur erachter dat ik zelfs met lenzen nog veel moeite heb met het kenteken lezen op 25m afstand.
Nu hoorde ik van hem dat ik misschien beter een bril kan dragen tijdens het rijden in plaats van lenzen. Daardoor zou ik misschien iets beter kunnen focussen op afstand en het kenteken dus wel kunnen zien.
Hij zei dat dit kwam omdat lenzen drijven op je oog en door (kleine) bewegingen van de lens kan het zicht onduidelijker worden naarmate de afstand toeneemt.

Klopt dit en kan ik dus inderdaad maar beter een bril dragen tijdens het rijden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Optiek
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Wat een mogelijkheid is dat je bril een kleine cilindrische correctie heeft die niet in de lenzen zit. Naar mijn ervaring in de optiekwereld kan ik toch echt concluderen dat veel mensen met een bril toch echt beter zien dan met hun lenzen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Misschien dat het voor jouw ogen zo zou kunnen zijn. Maar over het algemeen klopt het niet. Juist omdat contactlenzen direct op het oog hun corrigerende werk doen kan je met lenzen scherper zicht krijgen dan met een bril.
Laat je ogen eens controleren door een goede opticien, of door een oogarts. Het zou kunnen dat je de verkeerde scherpte hebt!
Amadea
11 jaar geleden
Dit klinkt inderdaad meer alsof je de verkeerde sterkte hebt. Ik neem aan dat je de lenzen schoonmaakt voor het indoen, anders zou je ook een vuiltje kunnen hebben wat troebelheid kan veroorzaken. Dit kan echter ook gewoon met een bril.
Maar ga inderdaad even langs bij een opticien om je sterkte op te nemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing