Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom krijg ik steeds zo een hevige hoofdpijn en druk door nieuwe bril?

Ik heb na ruim 20 jaar zachte lenzen te hebben gedragen, nu een bril genomen ik heb min 6,50.

Maar zodra ik de bril opzet krijg ik onmiddelijk hoofdpijn en vermoeide ogen. Ik probeer de bril zo lang mogelijk op te houden, maar dat is onmogelijk.

Moeten mijn ogen na zolang lenzen te hebben gedragen wennen aan de bril, of is er iets verkeerd met de bril?

Hoelang zou ik moeten wachten voordat ik evt langs moet gaan naar de opticien?

Alvast bedankt.

Toegevoegd na 5 uur:
Ik heb mijn bril zojuist weer proberen op te doen maar gelijk komt er een gigantische druk in mijn hoofd en op mijn ogen en het lukt gewoon weg niet om hem langer dan 5 minuten op te houden.

Toegevoegd na 17 uur:
Hallo allemaal ik had nog 1 laatste toevoeging.

Is het normaal dat ik de letters in een boek of op het beeldscherm pas goed kan lezen als ik er recht voor zit.

Dus als ik mijn hoofd wegdraai van een boek worden de letters in de hoeken van de bril wazig, dus ik moet er steeds recht voo zitten om goed te kunnen lezen.

Hoort dit bij de manier waarop de glazen geslepen zijn?

Wederom hartelijk dank.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Optiek
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Ook opticiens maken fouten. Het klinkt alsof de glazen helemaal verkeerd zijn. Het kan zijn dat de afwijking van je ogen verkeerd is opgemeten, dat de cilinder verkeerd is, maar zelfs zouden linker en rechter glas verwisseld kunnen zijn.

Je kunt zelf ook grofweg zien of de glazen goed zijn, door in de verte te kijken met en zonder bril, oog voor oog. Ik kwam er bijvoorbeeld achter dat een van de glazen van mijn bril niet goed was, doordat ik een kopje koffie dronk (kopje voor mijn ene oog) en in de verte staarde. Ik kon de tekst niet lezen die zich twee meter voor me bevond. Toen gingen de alarmbellen rinkelen en ben ik nog eens goed gaan kijken met een hand voor mijn oog, met en zonder bril. Op die manier kom je er snel achter.

Mocht de opticien zich er met een smoesje af maken (wat mij in eerste instantie aan de telefoon overkwam, en wat mijn vader ook gehad heeft toen zijn opticiens een grove fout had gemaakt), dan kun je ook nog bij een andere, goede opticien langs gaan voor een tweede mening. Want hier is iets goed mis gegaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De glazen kunnen nooit goed zijn. Ga maar zo snel mogelijk terug naar de opticien, en vraag of ze ze opnieuw willen meten.
Wel is het volgende aan de orde: als je je ogen laat opmeten, moet je eerst een week of twee weken, de lenzen niet dragen. Je ogen moeten zich herstellen in de kromming die ze hebben als je geen lenzen draagt. Dan pas kunnen de glazen voor de bril optimaal worden aangemeten. Misschien heb je daar geen rekening mee gehouden? De opticien had het wel moeten vertellen.

Het is wel lastig als je geen bril meer hebt, om zonder lenzen te lopen, maar het schijnt echt noodzakelijk te zijn.
Ik had nog een oeroude bril liggen waarmee ik even vooruit kon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ken dit probleem, je pijnigt jezelf door langer door te lopen met de verkeerde bril...
ga zo snel mogelijk zonder te bellen/afspraak te maken naar de opticien. zorg dat ze tijd voor je maken want je kunt niet langer met deze verkeerde bril/glazen door lopen... je kunt beter zonder bril lopen dan met op dit moment, je moet natuurlijk wel op gevaarlijke situaties letten en eventueel iemand meenemen indien nodig.
eis dat ze je ogen opnieuw opmeten, let op dat ook aandacht wordt gegeven aan het opmeten van de cilinder... (dit kan ook de oorzaak van onmiddellijke hoofdpijn zijn!).

antwoord : ga zo snel mogelijk naar de opticien, laat alles nogmaals opmeten en kijk uit dat als er fouten zijn gemaakt dat ze niet alle kosten aan jou doorberekenen...

succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing