Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

sterkte van lenzen lijken niet te kloppen of is het een kwestie van gewenning?

Sinds gisteren ochtend heb ik lenzen gekregen met de sterkte: - 1.75 R. en -3.0 L
het probleem is echter dat ik op het moment verweg beter kan zien, wat ook de bedoeling van de lenzen is, maar dingen dichtbij zoals computer of boeken, slecht te lezen zijn doordat ik wazig zie en er lichtelijke hoofdpijn van krijg.

Over twee weken heb ik een afspraak met de opticien voor controle, maar ik vraag me af of mijn ogen hier nog aan moeten wennen , of dat de sterkte niet goed is. kan het 'kwaad' om met de onjuiste sterkte van een lens rond te lopen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Optiek
14.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

Als je negatieve lenzen hebt, dan ben je bijziend. Als je bijziend bent dan ligt het vertepunt van je oog dichterbij dan oneindig. Dus je kunt in de verte niet scherp zien. Om dit te corrigeren krijg je dus een negatieve lens. Maar door die lens verschuift ook je nabijheidspunt. Het nabijheidspunt is het dichtsbijzijnde punt van het oog waarop je nog scherp kunt zien. Komt een voorwerp dichterbij je oog, dan zie je dat dus niet scherp meer. Als je die lenzen dus in hebt, ligt het nabijheidspunt dus verder van je oog dan eerst. Misschien helpt het dus als je het boek iets verder van je ogen houdt, zodat je minder hoeft te accomoderen. Dus minder vermoeiend en dus minder hoofdpijn. Maar vraag er bij de opticien ook nog maar naar.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet hoe oud je bent maar op zekere leeftijd (vaak boven de 45) wordt een 'leesadditie' noodzakelijk. Mensen die geen bril of lenzen hadden, nemen dan een leesbril. Als je zo'n leesadditie nodig hebt, staat er een (altijd positieve) getalswaarde waarde achter het woord 'additie' op het 'recept'.

Heeft de opticiën ook het lezen van dichtbij getest (door een letterkaart voor de korte afstand, telefoonboek of welk ander leeswerk ook) - of doen ze dat alleen bij mensen boven een bepaalde leeftijd?
(Lees meer...)
12 jaar geleden
Als je net lenzen (of een bril) hebt gekregen dan wel een nieuwe sterkte, dan duurt het even voordat je ogen daaraan wennen.
Meestal is het slim ze eerst voor korte tijd per dag te dragen, en dat steeds op te bouwen.
Is er getest of je dichtbij goed ziet? Zo niet, dan zou dat ook een probleem kunnen zijn. Maar ik herinner me van mijn vorige bril (toen ik dichtbij nog prima zag) dat ik - zeker als ik de bril wat langer op had - domweg niet goed meer kon focussen op alles dat dichtbij was. Toen ik eenmaal aan de bril gewend was, ging het goed.
Heb je twijfels, bel dan de opticiën om te overleggen of het een kwestie van wennen kan zijn en zo ja wat dan het beste is, hoe lang je de lenzen achter elkaar kunt dragen. Zo niet, maak dan gelijk een afspraak om je ogen opnieuw te laten meten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kwaad kan het niet , maar vervelend is het wel . Je probleem heeft misschien met je leeftijd te maken , maar sowieso met het verschil in prismatische werking . Als je nabij kijkt draaien je ogen naar binnen , bij een negatieve bril krijg je zo een prisma met de basis nasaal . Kort gezegd levert je dit een voordeel op met convergeren , dit voordeel mis je bij je lenzen want bij de lenzen kijk je altijd door het midden van de lens . Het kan ook zijn dat je lenzen gewoon te sterk zijn ! Wat is je brilsterkte? Harde of zachte lenzen ? Met deze gegevens kan ik je lenssterkte bepalen !
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding