Hoe kan ik verslechtering van mijn zicht tegengaan?
Ik ben nu 15 en heb sinds vandaag een bril gekregen. Ik heb een sterkte van -1,25. Nu heb ik verhalen gelezen dat mensen ineens van bv. -1 naar -2,5 zijn gegaan. Ik wil dit proberen te voorkomen.
-3,75 toen ik 15jaar was,maar nu jaren later is mijn brilsterkte maar -1,75, dus er is nog hoop ,dat het verbetert,wat niet wil zeggen ,dat dit bij alle bijzienden gebeurt.
Zoiets staat me bij, maar het zou ook best kunnen dat dit een fabeltje is.
Geen enkele opticien heeft mij ooit verteld dat ik mijn bril bij dichtbij af zou moeten zetten, voor zover ik weet is het bij bijziendheid de bedoeling je bril gewoon altijd te dragen. Maar dat kan je toch gewoon je opticien vragen? Die weet er veel meer vanaf dan de gemiddelde persoon op internet.
Als een opticien je aanraadt om vanwege vlekken in je ogen naar de huisarts te gaan, is het echt zeer onverstandig om dat niet te doen. Misschien zijn het onschuldige vlekken, of is het iets waar niets tegen te doen valt, maar misschien is het wel degelijk ernstig en kan een arts je wel helpen.
Een minafwijking en een plusafwijking heffen elkaar dus niet op, omdat het andere afwijkingen zijn.
Je draagt je bril als je 'm nodig hebt, dus niet gaan zitten knijpen voor de computer als je het met bril wel goed kunt zien.
Ik merkte zelf dat ik een leesbril nodig had toen ik ontdekte dat ik steeds als ik in bed op mijn zij lag te lezen, mijn hoofd naar achteren hield. Bril afzetten hielp wel een tijdje, maar die leesbril is echt makkelijker, ook omdat er een redelijk verschil in sterkte tussen beide ogen zit bij mij. Een opticiën is geen oogarts, maar heeft wel verstand van ogen. Als diegene je adviseert eens door je huisarts of de oogarts naar je ogen te laten kijken, zou ik dat advies zeker opvolgen.
Dit valt gewoon onder het basispakket van de zorgverzekering.
Voor de rest, naar de huisarts gaan is inderdaad altijd gratis, waarvoor je ook gaat en hoe vaak je ook gaat. Gewoon even bellen en zeggen dat je graag een afspraak wilt.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.