Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Krijgen ouders met een beide een bril ook kinderen die een bril nodig hebben?

Ik kom uit een brillengezin. Vader, moeder en mijn twee zussen droegen allemaal een bril. Op mijn 10e was ik de laatste die er aan moest geloven. Al zeiden mijn ouders daarvoor al jaren dat ik vroeg of laat wel aan de bril zou moeten.

Nu heb ik een vriendin die ook een bril draagt. We zijn beide bijziend. Is het nu zo dat als we kinderen krijgen dat die vrijwel zeker ook brildragend worden? Oftewel, worden we ook een brillengezin?

Niet dat ik het erg vind. Maar ben benieuwd.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Optiek
5.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (8)

Nee hoor, de vriendin van mijn ouders hebben beiden een bril. En mijn vriendin zelf niet. Zij is 23 jaar.

Groetjes
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de kans is wel een stuk groter
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn ouders hebben allebij slechte ogen en ik kom ook uit een bril familie maar ik heb zelf gewoon goede ogen en ik kan heel goed zien dus nee, dat hoeft niet persé maar de kans is natuurlijk wel groter.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor, de kans zou misschien wel wat groter zijn.
Mijn broer en ik kregen allebei op ons 22e een bril, mijn andere broer ziet super scherp en mijn ouders hebben nu zo tegen hun 60e nog niet eens een leesbril :-)

Of mijn broer en ik zijn toch van de melkboer 
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De kans is wel groter maar je moet verder kijken dan alleen de genen van je ouders
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In principe geef je als ouders zijnde beide maar 1 gen door, die 2 samen maken het genenportret van je kind. De kans dat je kinderen er last van krijgen is dus wel groter maar dat hoeft niet perse, het kan namelijk ook zijn dat je een 'betere' gen van jezelf hebt doorgegeven. Daarnaast ligt het nog aan heel erg veel andere factoren, waaronder natuurlijk ook hoe dominant/recessief die genen op elkaar inwerken.

Toch is de kans wel aanzienlijk groter maar vrijwel zeker zou ik niet zeggen!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De kans is vrij groot maar het kan natuurlijk ook zijn dat jij wel gewoon goede ogen hebt
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het nodig hebben van een bril heeft te maken met de lengte van je ogen. Van de lens naar het middelpunt achter in je oog waar het beeld scherp moet vallen. Een bril zorgt dat het beeld van een te lang of kort oog wordt gecorrigeerd.
De vorm van je oog staat natuurlijk onder genetische invloed. Misschien maakt de genetische invloed zelfs nog wel uit bij bijziendheid of verziendheid. Dus de kans op brildragende kinderen lijkt me wat groter. Maar het hoeft natuurlijk niet persé.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik was even aan het googlen (op bijziendheid en genetisch) en vond zowel teksten die aangaven dat bijziendheid erfelijk kan zijn (als het op jonge leeftijd al blijkt), als teksten die claimen dat dit niet zo is. Die laatsten hebben zowiezo een andere kijk op brilgebruik bij bijziendheid. Tja....
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding