Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag een apotheker de bijwerkingen van de officiele bijsluiter inkorten?

Beste mensen,

Ik heb een medicijn voorgeschreven gekregen en heb de bijsluiter gelezen, die ik gekregen heb van de apotheek. Daar staat enkel dat je er duizelig van kunt worden. Dat leek mij wel erg weinig voor zo´n medicijn om de blaasspieren te ontspannen. Nu heb ik op internet de bijsluiter gelezen en daar staat een veel langere lijst van bijwerkingen. Mijn vraag is weet iemand of dit normaal is dat je een verkorte bijsluiter krijgt die niet overeeen komt met de officiele bijsluiter?

10 uur geleden
253
ronron1212
9 uur geleden
In het doosje van het medicijn zit een bijsluiter. De apotheker geeft erbij een verkorte en daarin staat ook dat je de bijsluiter moet lezen die in het dosje zit.
tinus1969
8 uur geleden
@gonna heb je de officiële bijsluiter ook gekregen?
gonna
een uur geleden
Nee, want de bijsluiter die ik kreeg daar staat alleen duizeligheid in als bijwerking en als ik op internet de bijsluiter vraag van hetzelfde medicijn dan staan daar een hele reeks bijwerkingen in van vaak tot zelden en is uitgebreid en erboven staat bijsluiter. OP dit a viertje staat nergens dat het een bijsluiter is. Er staan wel dingen op hoe te gebruiken en de doseringen, maar de bijwerkingen zijn bijna allemaal weggelaten, behalve duizeligheid. Er staat op wat ik gekregen heb wel: volgens onze gegevens gebruikt u.......
Ik heb dus niet de officieele bijsluiter gekregen.
Inekez1
een uur geleden
Als het goed is zit de bijsluiter IN het doosje, soms heel klein opgevouwen onderin. Op het A4-tje staat welke informatie uit de bijsluiter voor jou van toepassing is. Dat kan per persoon verschillen, afhankelijk van o.a. leeftijd en welke andere medicatie u bijvoorbeeld al gebruikt. Zijn er toch bijwerkingen die wel in de uitgebreide bijsluiter staan en waar u nu last van heeft? Dan zou ik gewoon even contact opnemen met de arts of apotheek.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

In Nederland is een apotheker verplicht om de officiële bijsluiter van een medicijn te volgen, inclusief de informatie over bijwerkingen. Het inkorten of aanpassen van deze informatie kan leiden tot misverstanden of een gebrek aan belangrijke informatie voor de patiënt. Apothekers kunnen wel aanvullende uitleg geven of bepaalde termen verduidelijken, maar ze mogen de inhoud van de bijsluiter niet veranderen. Het is altijd belangrijk dat patiënten goed geïnformeerd zijn over de medicatie die ze gebruiken.
(Lees meer...)
fremar
3 uur geleden
Inekez1
een uur geleden
Sommige bijsluiters zijn zo lang, dat het voor de normale mens onleesbaar en onbegrijpelijk wordt. Dan is het dus juist heel handig dat de apotheek je een verkorte versie geeft waarop alleen de informatie staat die voor jou relevant is. Voor mannen en oudere vrouwen kan bijvoorbeeld het hele stuk over gebruik tijdens zwangerschap of borstvoeding achterwege gelaten worden. Als het goed is stemt de apotheek de informatie af op de situatie van de gebruiker.
gonna
11 minuten geleden
Ik had toch wel graag alle bijwerkingen geweten hoor. Die heb ik nu zelf gezien op de officiele bijsluiter internet en prima te lezen voor mij. Zij hoeven toch niet voor mij te denken? Want ik wil zelf in deze situatie beslissen of ik ze wel of niet wil nemen. Als ik het zo lees is het verplicht, maar kreeg ik m niet. Dat vind ik raar. Maar is het nu wel of niet verplicht die bijsluiter bij te geven.???? Dat is juist wat ik zeker wil weten, want dan kan ik ze erop aan spreken.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding