Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat kan het effect van het medicijn Melleretten hebben van baby tot 50 jarige vrouw?

ik ben deze vrouw

2 weken geleden
1.9K
tinus1969
een week geleden
Wanneer/hoe lang heb je dit gebruikt en wasrom (welke diagnose)? Als ik vragen mag?
tinus1969
een week geleden
Heb jij indertijd deze vraag gesteld? https://www.startpagina.nl/v/gezondheid/medicijnen/vraag/714984/ktregen-babys-jaren-70-melleretten/
Amadea
een week geleden
Bedoel je dat jouw moeder toen ze van jou zwanger was Melleretten slikte omdat zij psychiatrische problemen had?
BILCIN74
een week geleden
Ik had een bloedtransfusie als baby huilde veel en heb melleretten daarom waarschijnlijk gekregen om rustig te zijn
tinus1969
een week geleden
En waarom kreeg je een bloedtransfusie?
tinus1969
een week geleden
Hoe lang/vaak heb je melleretten gekregen? Een keer? Een week? 50 jaar?
BILCIN74
een week geleden
Bloedarmoede slijm achter de longen en ondervoed
BILCIN74
een week geleden
Hoe lang weet ik niet
tinus1969
een week geleden
Okee, maar je dus NA he babytijd geen melleretten meer gekregen, en ook geen bloedtransfusies gehad?
tinus1969
een week geleden
Waarschijnlijk heeft die melleretten allang geen effect meer; is er iets waar ben je zelf bang voor bent?
BILCIN74
een week geleden
Voor bijwerkingen aan mijn hart en mijn diagnose schizofrenie waar melleretten juist voor gegeven wordt en waarom dit altijd voor me verzwegen is
tinus1969
een week geleden
Als je die melleretten alleen als baby hebt gekregen lijkt het me onwaarschijnlijk dat je er jaren later nog hartproblemen of psychische klachten van krijgt. Maar dit kun je beter aan je huisarts vragen, danwel de arts die jou voor die schizofrenie behandelt.
tinus1969
een week geleden
En mbt verzwegen’; heel veel wordt niet bewust verzwegen, maar wordt gewoon niet verteld. Ik weet niet niet welke medicijnen ik als kind ooit heb gekregen.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Het middel Mellerette (Thioridazine) is in 2005 vanwege ernstige bijwerkingen (met name hartritmestoornissen) van de markt gehaald. Het was bedoeld voor de behandeling van angstneurose bij volwassenen (en in zwaardere dosering voor schizofrenie). Maar in de tweede helft van de jaren zestig van de vorige eeuw schreven kinderartsen het ook als kalmerend middel voor zuigelingen voor. Het middel werd toegevoegd aan de babyflesjes. De inname van die druppels bleek met name een ontwikkelingsachterstand ten gevolg te hebben.
(Lees meer...)
Amadea
een week geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding