Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik heb quitiapine gekregen maar durf het niet in te nemen omdat ik de bijsluiter heb gezien wat nu?

ik heb van mijn huisarts maandag 12.5mg quitiapine gekregen
vanwege mijn paniekaanvallen en angsten en onrust alleen nu had ik de bijsluiter gezien met allemaal enge bijwerkingen
zoals hartkloppingen en snelle hartslag nu heb ik juist paniekaanvallen om die redenen die in de bijsluiter gaat ook ben ik
bang dat als ik zon pilletje neem dat er een iets ergs gebeurd. Nu heb ik nog steeds geen tabletten gehad terwijl ik het wel wil
en ook nodig ben. De huisarts heeft aangegeven dat het een kleine dosis is en dat ik mij geen zorgen hoeft te maken en dat het
haar verantwoordelijkheid is en ik me geen zorgen hoeft te maken. Alleen nu heb ik dingen op internet gelezen dat quitiapine
bij een lage dosis ernstige hart problemen kan krijgen en ook erge dingen gebeuren. Ik moet de quitiapine in de avond
innemen en nu durf ik ze niet meer in te nemen. Nu heb ik ook gelezen over qt interval en omdat ik paniekaanvalen heb heb ik nu ook een soort hartfobie gekregen en nu ben ik bang dat ik een qt interval heb of dat als ik het ga innemen zelfs bang ben om dood te gaan. Wat kan ik nu het beste doen? Ik zoek wel wat extra geruststelling ik weet dat de huisarts dat heeft gezegd maar toch nog even een laatste stapje geruststelling zal mij wellicht helpen om het vanavond toch in te durven nemen.

2 maanden geleden
724
fremar
2 maanden geleden
Als je alle bijsluiters leest ...dan durf je niets meer te pakken... wees gerust je huisarts heeft gelijk.Neem dit medicament ook en heb nog geen bijwerkingen ondervonden.
Ikhebgeenidee
2 maanden geleden
Niet iedereen heeft last van bijwerkingen. En de mate waarin een eventuele bijwerking optreedt, verschilt ook nog eens per persoon. Als je de uitleg en toelichting van de huisarts onvoldoende vindt, wie zijn wij dan om je gerust te stellen?
Kan het niet mooier maken.
Ritsuka
een maand geleden
Kun je een familielid of vriend vragen om een avondje bij je te blijven als je de medicijnen neemt? Dan voel je je misschien beter.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Elk medicijn heeft bijwerkingen. Maar die zijn zo zeldzaam en/of minder ernstig dat een heel team deskundigen heeft geoordeeld dat de voordelen van het medicijn vele malen groter zijn dan de eventuele risico's, en het dus veilig gebruikt kan worden. Zo niet, dan was het middel helemaal niet toegelaten op de markt. Vertrouw dus op je huisarts, die heeft daar ervaring mee. Mocht je ergens last van krijgen, helemaal uitgesloten is dat immers niet, neem dan direct contact op met je arts. Hij/zij kan beoordelen of dat wellicht met het medicijn heeft te maken, en zo ja iets anders voorschrijven.
(Lees meer...)
2 maanden geleden
Dutchnl
een maand geleden
Dankjewel voor je antwoord

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding