De huisarts heeft een diabetes-behandeling nadelig aangepast. Wat valt er te doen?

Beste mensen,
Mijn moeder heeft al langer dan 30 jaar diabetes, type 2. Onlangs heeft de huisarts de behandeling beperkt tot slechts 1 tablet per dag. Als gevolg daarvan is het bloedsuiker boven de norm gestegen. Hierbij voelt mijn moeder zich erg duizelig en moe. Per direct heb ik aan de bel getrokken. De huisarts weigert echter de aanpassing ongedaan te maken. Wat valt er te doen? Ik ben van mening dat de aanpassing zeer schadelijk is voor mijn moeder.
Dank!

4 maanden geleden
6K
Ikhebgeenidee
4 maanden geleden
Om welke reden heeft de huisarts het aangepast? Daar zal toch een reden voor zijn? Vraag een second opinion.
Wouter2011
4 maanden geleden
Dank. Hij zei da het beter zou zijn voor mijn moeder. Maar we zien het tegenovergestelde. Dank voor het idee van een second opinion!
VraagAntwoord66
4 maanden geleden
Type 2 heeft te maken met voeding. Je moeder kan dus ook haar dieet aanpassen of gaan sporten
tinus1969
4 maanden geleden
Uit labonderzoek blijkt duidelijk dat bloedsuiker boven de norm is?
Wouter2011
4 maanden geleden
Mijn moeder is bijna bedlegerig. Het sporten is geen optie. Het bloedsuiker meten we met een glucosemeter. Voor de aanpassing waren waarden binnen de norm. Na de aanpassing zijn ze daarboven...
tinus1969
4 maanden geleden
1. Nog een keer contact met de huisarts. Blijf rustig, word niet boos, vertel objectief wat er aan de hand is.
2. Als dat niet werkt; klacht indienen. Heel rustig, laat de feiten spreken.
crispy
4 maanden geleden
Ik zou nooit anonieme gebruikers van het internet om advies vragen hoe te handelen tegen het oordeel van een arts in.
VraagAntwoord66
4 maanden geleden
Als je niet kan sporten, is een koolhydraatarm dieet perfect. En daarmee bedoel ik niet alleen koolhydraatarm bij de 3 maaltijden, maar juist alles eromheen. Geen frisdrank, geen snoep, geen koek, etc.
ronron1212
4 maanden geleden
De arts zal ook wel wat adviezen gegeven hebben zoals geen suikers meer gebruiken en bewegen
https://www.gezondheidsplein.nl/aandoeningen/diabetes-type-2/item119314
tinus1969
4 maanden geleden
VraagAntwoord66, zulke lowcarb adviezen zijn bijzonder geschikt voor de lange termijn, maar het probleem van @Wouter2011 is acuut. Bovendien is dieet en leefstijlverandering bij een 90 jarige bedlegerige persoon -eufemistisch gezegd- niet zo makkelijk.
ronron1212
4 maanden geleden
@tinus1969 waar komt 90 jarige vandaan?
Wouter2011
4 maanden geleden
@ronron1212 Mijn moeder is 85. Maar het maakt niet veel uit. Ze is bedlegerig. Na de medicatiebeperking gaat ze duidelijk achteruit. Daarvoor was de trend positief.
Wouter2011
4 maanden geleden
@tinus1969 Dank voor uw antwoorden! Bij welke instanties kan ik een klacht indienen voor een snel resultaat?
ronron1212
4 maanden geleden
@Woter2011 was alleen nieuwsgierig hoe tinus1969 aan 90 jaar kwam stond nog nergens.
Wouter2011
4 maanden geleden
@ronron1212 tinus1969 heeft me een tijdje geleden geholpen met andere vragen. Dus ze is op de hoogte van mijn situatie.
KleinDuimpje
4 maanden geleden
Het Nationale Zorgnummer bellen.
Bezoek hun site ook eens voor de dagen en tijden waarop ze aanwezig zijn.
Wouter2011
4 maanden geleden
@KleinDuimpje Hartelijk dank! Doe ik!
Abcde
4 maanden geleden
Boven de norm, bedoel je dat haar bloedsuiker te hoog is?
Wouter2011
4 maanden geleden
@Abcde Ja, ik bedoel dat haar bloedsuiker te hoog is. De waarde daarvan is 11 terwijl de norm lager dan 9 is.
VraagAntwoord66
4 maanden geleden
@tinus1969, koolhydraatarm eten zorgt ervoor dat je glucose niet meer stijgt bij de maaltijden en werkt dus meteen en niet pas over een tijdje
Abcde
4 maanden geleden
Het kan dat het lichaam van je moeder tijd nodig heeft om te wennen aan de lagere dosis. Duizeligheid is, voor zover ik weet en kan vinden, geen genoemd symptoom van te hoge bloedsuikerwaarde bij diabetes type 2. Een bezoek aan of van de huisarts is wel op zijn plaats. Mogelijk worden de klachten door iets anders veroorzaakt dan de diabetes en vallen de klachten toevallig samen met het verlagen van de medicatie. Ik denk dat het, naast een uitgebreid lichamelijk onderzoek, belangrijk is dat jullie in gesprek gaan met de huisarts. Zorg dat het duidelijk voor jullie wordt waarom de medicatie aangepast is en waarom de huisarts dit niet wil veranderen. Een klacht indienen verbetert de gezondheid niet, maar de verstandhouding met de huisarts waarschijnlijk wel. Vertrouw op de kennis en ervaring van de huisarts, een andere huisarts vinden is niet meer zo gemakkelijk. Je moeder heeft de zorg nodig, met goede gesprekken en duidelijkheid van beide kanten bereik je, denk ik, meer.
Abcde
4 maanden geleden
Oei, te snel getypt. Een klacht indienen verbetert de verstandhouding met de huisarts waarschijnlijk ook niet.
Wouter2011
3 maanden geleden
@Abcde
Dank voor uw laatste reacties. Sorry dat ik niet eerder kon reageren. Ik moest veel tijd besteden aan contact met de huisarts... Een klacht indienen vrees ik de verstandhouding met de huisarts alleen maar onherstelbaar beschadigt. Dus ik blijf om duidelijkheid vragen...

Antwoorden (2)

Oppassen dat ze geen Hypo krijgt zoals ik onlangs gehad heb. Daar kan je van in een coma geraken heeft mijn huisarts gezegd dus zoek een 2de opinie en speel niet met het leven van uw moeder. Ik voelde mij ook duizelig en ben zelfs gevallen in mijn keuken en omdat mijn meettoestelletje stuk was heb ik een paar maanden teveel insuline gespoten wat blijkbaar heel gevaarlijk kan zijn. Nu probeer ik al een paar weken terug op normaal regime te geraken.
4 maanden geleden
Wouter2011
3 maanden geleden
Hoe laag waren uw glucosewaarden vóór een hypo?
Het spijt me te horen dat je moeder last heeft van haar diabetesbehandeling. Ik kan je geen medisch advies geven, maar ik kan je wel helpen met de volgende stappen:
1. Maak een afspraak met een andere huisarts:
* Het is belangrijk om een tweede mening te krijgen over de behandeling van je moeder. Je kunt een afspraak maken met een andere huisarts binnen dezelfde praktijk of een andere praktijk in de buurt zoeken.
* Tijdens de afspraak met de nieuwe huisarts is het belangrijk om alle details van de situatie uit te leggen, inclusief de veranderingen die de vorige huisarts heeft aangebracht, de symptomen die je moeder ervaart en de zorgen die je hebt.
2. Neem contact op met een patiëntenvereniging:
* Er zijn verschillende patiëntenverenigingen voor mensen met diabetes die je kunnen ondersteunen en adviseren. Zij kunnen je informatie geven over je rechten als patiënt en je helpen bij het communiceren met je zorgverlener.
* In Nederland zijn er onder andere de volgende patiëntenverenigingen:
* Diabetes Vereniging Nederland: https://www.dvn.nl/
* Nederlandse Diabetes Federatie: https://diabetesfederatie.nl/
3. Dien een klacht in:
* Als je niet tevreden bent met de behandeling van je moeder door de huisarts, kun je een klacht indienen bij de klachtencommissie van de praktijk of bij het Centraal Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg.
* Meer informatie over het indienen van een klacht vind je op de volgende websites:
* Klachtencommissie Zorg: https://www.degeschillencommissiezorg.nl/klachtenloket-zorg/
* Centraal Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg: https://www.tuchtcollege-gezondheidszorg.nl/
4. Zoek aanvullende informatie:
* Je kunt ook zelf meer informatie opzoeken over diabetes en de behandeling ervan. Er zijn betrouwbare websites van onder andere de volgende organisaties:
* Thuisarts.nl: https://www.thuisarts.nl/overzicht/onderwerpen
* Zorginstituut Nederland: https://www.inahta.org/members/zinl/
Het is belangrijk om te onthouden dat je niet alleen staat. Er zijn mensen die je kunnen helpen en ondersteunen. Neem de tijd om alle opties te bespreken met je moeder en kies de stappen die je het beste lijkt.
Ik wens je en je moeder veel sterkte in deze moeilijke tijd.
3 maanden geleden