Mag een arts een oudergesprek verplichten?
Ik wil beginnen met medicatie, hiervoor wilt mijn arts een gesprek hebben met mijn ouders. Ik wil echter niet dat mijn ouders weten dat ik de medicatie neem, door privé redenen. Hij dreigt echter dat die dan genoodzaakt is de medicatie stop te zetten. Ik ben zelf 19 jaar en vroeg me af of de art dit kan verplichten.
Er is geen reden om de ouders te informeren.
De vrager is 19.
Ik snap niet waarom de ouders dit zouden moeten weten.
Nooit gehoord van medisch geheim? @Kikibeer
Vreemde situatie. Wat is de reden van de arts dat deze hier op aandringt?
Aan de andere kant - wat als Kikibeer al alleen zou wonen? Zou de arts dan geen medicijnen voorschrijven?
@Kikibeer, gaat het om een reguliere arts die jou op een reguliere manier behandelt? Dit is namelijk vreemd, het klinkt zelfs als machtsmisbruik.
Is het mogelijk om zonder lange wachttijd of andere nare consequenties naar een andere arts te wisselen?
- persoon is minderjarig (hier niet van toepassing)
- persoon is (verminderd) toerekeningsvatbaar (bijv door geestelijke gesteldheid)
- persoon is gevaar voor zichzelf of voor anderen.
- persoon is geestelijk beperk.
Dit is even zo uit het hoofd, er zullen wellicht meer uitzonderingen zijn, maar die worden steeds moeilijker te verantwoorden.
Alleen de leeftijd is hier bevestigd. Verder weten we niets en kan er dus ook niets over gezegd worden. In principe heeft een arts geheimhoudingsplicht. Maar in bijzondere situaties kan hier van afgeweken worden.
Sommige middelen geven bv meer kans op suicidaliteit, juist de eerste weken van gebruik. Als er geen huisgenoten zijn, moet er inderdaad eerst nagedacht worden ove monitoring/preventie.
Waarom vraag je je dat af ? Zoals je het nu stelt komt het over als pure nieuwsgierigheid, maar dat zal niet de echte reden zijn.
Hopelijk reageert vraagsteller op de gestelde vragen.
https://www.startpagina.nl/v/gezondheid/lichamelijke-klachten/vraag/688768/zwart-ogen-trillen-benen-stuiptrekkingen/
Zou de arts dan niet gewoon denken dat jouw toestand méér verbetert van een goed gesprek met je ouders, dan van fluoxetine?
Is die arts jouw huisarts, of is het je psycholoog? Zeker in dat laatste geval is het heel gebruikelijk, en meestal ook heel behulpzaam, als de gesprekken niet alleen met de patiënt plaatsvinden, maar ook met andere betrokkenen.
Een psycholoog is geen arts en kan je daardoor ook geen medicatie voorschrijven. De psycholoog kan wel met de huisarts of psychiater overleggen om je op die manier aan medicatie te helpen. In dit geval kan het dus eigenlijk niet anders dan dat het huisarts is of psychiater.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.