Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kunnen Fasciculaties het gevolg zijn van het gebruik van Calciumcitraat + vitamine d?

Mijn arts schreef me samen met vitamine D(wegens mijn tekort aan vitamine D) calciumcitraat voor. Dit terwijl ik geen tekort had aan calcium.
Ik heb de vitamine D 2x per week gebruikt & 1x per dag calciumcitraat (150mg). Deze heb ik 3 weken lang gebruikt en toen kreeg ik plots Fasciculaties in mijn rechter bovenbeen. Toen stopte ik met al de medicatie maar nog steeds toenemende klachten: dag daarna kreeg ik pijn en spierzwakte aan mijn arm, daarna spierzwakte aan mijn benen, Fasciculaties over hele lichaam en spierkrampen over heel mijn lichaam.
Dus ben ik terug gegaan voor bloedafname: normale calciumwaarde 4,4 en normale magnesium (0,75)

Heeft iemand een idee of dit een bijwerking kan zijn? Ik vind het bizar dat ik deze klachten nooit had maar ineens 3weken na de medicatie wel…

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Deze arts maakt goede keuzes.

Bij een geconstateerd tekort aan vitamine D is aanvullen heel verstandig. Dat kan met af en toe een grote hoeveelheid, zoals bij mij (eens per acht weken een ampul leegdrinken). Of met vaker een kleinere hoeveelheid, zoals bij jou.

Nu heeft het lichaam calcium nodig om de vitamine D op te kunnen nemen. Dus ook die calciumcitraat is een slimme keuze. Zelfs als je al voldoende calcium hebt: het gaat in dit geval niet om de calcium zelf, maar om het kunnen opnemen van de vitamine D.

Voor zover ik weet kunnen fasciculaties hier geen direct gevolg van zijn.

Maar... wel indirect.

Calcium remt namelijk de opname van magnesium (andersom trouwens ook). Heel goed dus dat ook jouw magnesiumniveau is gecontroleerd.

Nu is jouw magnesiumniveau in ore. Maar sommige mensen hebben toch net wat extra magnesium nodig. Vooral vrouwen vanaf de overgang, en mensen die bijvoorbeeld veel koffie of thee drinken, of stress hebben, of nog zo wat risicofactoren.

Overleg eens met je arts of jij in jouw situatie risicoloos kunt proberen of een beetje extra magnesium jou helpt. Zo ja: kies voor magnesiumcitraat of eventueel -stearaat. Geen magnesium(hydr)oxide. En neem dan de magnesium en de calcium niet tegelijk in, want ze remmen elkaars opname.

PS.
Eventueel kun je op eigen houtje experimenteren met magnesium. Twee of drie maanden lang een overdosis kan nog geen kwaad. Langer dan dat zou ik het niet doen zonder controle door een arts, want ALS je te lang teveel binnenkrijgt, kan dat op langere termijn schadelijk zijn voor je gezondheid.
2 jaar geleden
Dat kan zeker. Fasciculaties en krampen kunnen diverse oorzaken hebben. Onder andere door een tekort aan magnesium en een teveel aan calcium. Magnesium is belangrijk voor de omzetting van vitamine D. Vitamine D helpt de opname van calcium. Door gebruik van vitamine D en zeker bij een hogere dosis en daarbij calcium, zonder er magnesium bij te gebruiken, kan de calciumspiegel teveel stijgen en zorgen voor klachten. Vitamine K helpt dan het calcium op de juiste plekken te krijgen. Alles draait dus om de balans.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing