Kunnen Fasciculaties het gevolg zijn van het gebruik van Calciumcitraat + vitamine d?
Mijn arts schreef me samen met vitamine D(wegens mijn tekort aan vitamine D) calciumcitraat voor. Dit terwijl ik geen tekort had aan calcium.
Ik heb de vitamine D 2x per week gebruikt & 1x per dag calciumcitraat (150mg). Deze heb ik 3 weken lang gebruikt en toen kreeg ik plots Fasciculaties in mijn rechter bovenbeen. Toen stopte ik met al de medicatie maar nog steeds toenemende klachten: dag daarna kreeg ik pijn en spierzwakte aan mijn arm, daarna spierzwakte aan mijn benen, Fasciculaties over hele lichaam en spierkrampen over heel mijn lichaam.
Dus ben ik terug gegaan voor bloedafname: normale calciumwaarde 4,4 en normale magnesium (0,75)
Heeft iemand een idee of dit een bijwerking kan zijn? Ik vind het bizar dat ik deze klachten nooit had maar ineens 3weken na de medicatie wel…
Overigens is er niks mis met af en toe "een flinke stoot". Er wordt niet echt vitamine D toegediend, maar een biochemische voorloper. Het lichaam slaat die op, en zet hem naar behoefte om in vitamine D, via de normale natuurlijke weg.
Vitamine K is hier niet van belang. Vraagsteller heeft namelijk al voldoende calcium. De extra calcium is alleen nodig om (de voorloper van) de extra vitamine D op te kunnen nemen. Zolang de extra calcium, naast dit nuttige doel, niet tot een te hoog calciumniveau leidt, is er niets aan de hand.
Naar wat ik hier lees, zijn vraagsteller en arts heel verstandig bezig.
Gebruik dus géén magnesium.
Als je het toch nodig hebt (voor een andere reden, zoals misschien bij vraagsteller het geval is), gebruik het magnesium dan op een ander moment dan het calcium. Zodat ze elkaar niet in de weg zitten.
Bloedwaarden zijn het enige dat we praktisch gesproken hebben bij magnesium. Ze zeggen niet alles, vandaar dat er een vrij ruime marge wordt aangehouden voor wat nog als normale waarden worden beschouwd.
Vandaar dus ook dat ik vraagsteller adviseer om eens te kijken of zij baat heeft bij een magnesiumwaarde die wat hoger ligt. Nog wel binnen de normale marges, maar wel hoger dan nu.
Voor vitamine D om te kijken of die waarde nu goed is (en blijft). Bij mij wordt dit niveau eenmaal per jaar gecontroleerd.
Voor calcium om te kijken of het noodzakelijke extra calcium niet voor een té hoge bloedwaarde zorgt.
Voor magnesium om te kijken of dit niveau op peil blijft, en niet té hoog wordt als vraagsteller magnesium gaat (en blijft) gebruiken tegen de fasciculaties.
De bloedwaarden zijn niet gelijk aan de waarden elders in het lichaam. Maar ze zijn natuurlijk wel nauw gerelateerd.
Meten van de bloedwaarde is dus
a) het enige dat praktisch mogelijk is
b) een heel bruikbare meetwaarde
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.