Kan het kwaad om oogdruppels na een maand te gebruiken?
Kan het kwaad om oogdruppels na een maand te gebruiken? In de bijsluiter van een bepaald type oogdruppels (tegen vermoeide ogen) wordt geadviseerd om de oogdruppels na openen maximaal vier weken/een maand te gebruiken. Moet ik deze daarna beter wegdoen of kan ik deze nog gebruiken? En als erop staat 'tussen 5-20*C' gebruiken, kan ik ze dan toch in de koelkast doen of beter van niet?
Het lijkt me beter om ze na een maand na opening weg te gooien. Ik zou geen risico nemen met mijn ogen.
De informatie bij de BENU apotheek is algemene informatie. In de bijsluiter staat de informatie specifiek voor dat medicijn. In dit geval staat er 5 tot 20 graden. Hoe koeler, hoe beter inderdaad (en voor dit medicijn klopt het dus ook), maar het is altijd goed om naar de bijsluiter te kijken voor wat de opslagcondities zijn voor dat specifieke medicijn.
Ja, daar ga ik ook van uit.
Echter de link van BENU apotheek geeft aan dat oogdruppels altijd in de koelkast gaan. Dat was mijn punt. Namelijk dat dat algemeen is, maar dat je eigenlijk medicijn specifiek naar de bijsluiter moet kijken (voor dit medicijn komt de opslagconditie dus overeen met wat er op de site van de BENU staat, vandaar mijn opmerking "voor dit medicijn klopt het dus ook" in mijn reactie).
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.