Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Sommige mensen krijgen Paracetamol vergoed, geld dit ook voor de smelttabletten?

Ik ken veel mensen die Paracetamol vergoed krijgen.
Echter gaat het dan om de gewone tabletten (of 1000mg) of om IV.
Maar geld dit ook voor de smelttabletten?

Ik weet dat het wel uit het basispakket is gehaald, maar als je aanvullend verzekerd bent?

Op voorschrift elke 4 uur 1000mg; kost 2 euro per dag namelijk!
Aangezien er slechts 20 in een doosje zitten, doosje kost bijan 4 euro.
Vandaar de vraag. (Gewone PCM is geen optie helaas)

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4.2K
tinus1969
7 jaar geleden
Heb je je verzekeraar al gebeld?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja, maar die geeft heel vaag antwoord; Dat de 1000mg PCM inderdaad vergoed worden (dus de tabletten van 1000) en dat ze die fabrieksaam niet mogen geven, bladiebla.
Maar ik dus weer aangeven dat het mij niet om die tabletten gaat; maar of SMELTtabletten vergoed worden.
Ja, daar krijg ik dus geen antwoord op... Was een moeizaam gesprek. Per Facebook benaderd; exact hetzelfde verhaal (alsof ik dezelfde persoon achter dat scherm had zitten van het telefoongesprek :')) Dus dat werkt niet mee..
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Voor zover ik weet worden alleen de Panadol artrose tabletten 1000 mg (paracetamol) op recept vergoedt, dat zijn gewone omhulde tabletten, die in zijn geheel doorgeslikt moeten worden, of er een alternatief is in een smelttablet weet ik niet, dat kun je navragen bij je apotheek.
Het is maar de vraag of je goedkoper uit bent door de tabletten vergoed te krijgen. Een aanvullende verzekering kost ook niet weinig en mogelijk moet je naast de vergoeding een eigen bijdrage betalen voor dit middel. Het lijkt me geen slecht idee dat uit te zoeken voordat je de verzekering afsluit.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dankjewel @Crea. Alleen kosten de smelttabletten dus 2 euro per dag(!) en ik ben ruim aanvullend verzekerd.. Ik betaal dan voor de PCM nu (als ik het zou betalen, nu slik ik maar extra morfine en lig op bed) ruim 700 euro per jaar dus. Dus dan denk ik dat het wel voordeliger zou zijn toch? Ik heb echter eindelijk nu wel reactie van CZ gekregen en het word inderdaad niet vergoed. Inderdaad alleen die Panadol 1000mg welke jij benoemd. Dus helaas.. Maar bedankt voor je reactie!

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Nee, alleen Panadol Artrose wordt op voorschrift vergoed, dit zijn omhulde tabletten van 1000 mg. Kijk maar hier: https://www.farmacotherapeutischkompas.nl/bladeren/preparaatteksten/p/paracetamol
Bij alle soorten staat het symbool "X GVS" in rode letters, wat betekent dat het middel niet is opgenomen in het geneesmiddelenvergoedingssysteem en dus niet vergoed wordt. Alleen Panadol Artrose is daarvan uitgezonderd, en die is niet verkrijgbaar als smelttablet.

Er zijn misschien één of twee verzekeringen die in de allerhoogste aanvullende pakketten zelfzorggeneesmiddelen vergoeden. Dat zijn echter dusdanig dure pakketten dat ik me afvraag of dat wel de moeite waard zou zijn. Die prijzen zijn echt niet te vergelijken met een gemiddeld aanvullend pakket en zelfs niet met de hoogste pakketten zoals de meeste zorgverzekeraars die hebben. Daarbij vraag ik me af of je zelfs dán wel de smelttabletten vergoed zou krijgen of dat zorgverzekeraars ook in dat geval enkel het goedkoopste alternatief vergoeden.

Misschien is het goed om zelf om te kijken naar alternatieven. Sowieso is elke vier uur 1000 mg een dosering die je niet langdurig moet gebruiken zonder overleg met je arts. De normale maximumdosering voor volwassenen is zes tabletten van 500 mg per dag, dus 3000 mg. Eventueel kan dat kortdurend verhoogd worden naar maximaal acht tabletten (4000 mg) per dag, liefst wel in overleg met je (huis)arts. Voor langdurig gebruik is dat echter erg hoog; het Nederlands Huisartsengenootschap raadt zelfs aan om bij langdurig gebruik liever niet meer dan vijf tabletten (2500 mg) per dag te gebruiken.

Overleg dus met je arts over de dosering, maar vraag ook eens bij de apotheek naar alternatieven. Als slikken moeilijk is, kunnen gewone paracetamoltabletten ook opgelost worden in water of kunnen zetpillen gebruikt worden. Als het erom gaat dat het slikken van een snel uiteenvallende en vies smakende tablet lastig is, dan zijn er nog de omhulde, ovale tabletten en de capsules. Nog altijd duurder dan de gewone tabletten, maar zeker als je een huismerk neemt al aanzienlijk goedkoper dan de smelttabletten. De apotheker heeft misschien nog andere ideeën over de toedieningswijze. Daarnaast zou je ook met je arts kunnen overleggen over andere - al dan niet medicamenteuze - alternatieven om de pijn onder controle te houden. En vergeet ook niet dat je geneesmiddelen die je op recept gebruikt en die niet vergoed worden, in elk geval kunt aftrekken van de belasting.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dankjewel voor je reactie!
Wil als eerst beginnen: slikken is niet het probleem. Ik neem het niet op. Heb een stoma met ernstige darmfalen en pillen raken verstopt in mn restje dunne darm; dat is een rit naar de SEH. Dus dat doe ik maar niet ;) Klysmeer me nu al 15u per dag/nacht voor enkel de sondevoeding/vocht (ors). Dus een tablet; is echt levensgevaarlijk. Ik moet dus noodgedwongen smelttabletten nemen of injecties qua pijnbestrijding. Ook vermalen, in water oid. Kan niet; dan komen de korreltjes er alsnog meteen uit. Word gewoon niet opgenomen helaas.. Ik heb de PCM op voorschrift. Maar dat is leuke van mijn artsen: hier voorschrift en doei. En het is dus ook voorschrift om het elke 4 uur te nemen en dan duizend om een spiegel op te bouwen. Dit, omdat ik moet afbouwen van mijn oxynorm (ook smelttabletten). Echter lukt dit niet goed, dus hebben we een PCM spiegel bedacht; en dit werkte. Ik deed het hier wel beter op en mijn oxynorm ging van 8 naar 4. Maar lager dan dat kom ik niet. Niet zonder ondersteuning van andere medicatie (PCM in voorkeur dus, want dat is het 'mildst'). Ik wacht op een levensgevaarlijke operatie, met spoed nu. Deze week gehoord, gaat dus nog aankomende week beginnen.. Ik moet die tijd overbruggen en heb dan maar besloten op de Oxynorm te blijven. (Moet toch iets?!) Want de PCM kan ik simpelweg niet meer betalen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik heb elke andere alternatief qua medicatie al geprobeerd en zit ook al aan de THC en dat is dus reden dat ik van de Oxynorm af wil.
Maar overdag, dan neem ik dat liever niet. Dan wil ik liefst starten met Cbd ; maar dit is gevaarlijk icm opiaten.
Ik heb namelijk ook nog een morfinepleister. (Butrans 10mg). Het is allemaal wat veel en ben al van veel afgebouwd, maar keer op keer met ondersteuning van PCM (slikte ook Lyrica, nog amitriptilyne en had nog een ander opiaat). Steeds bouwde ik af door PCM spiegels op te bouwen, van elke 4 uur en dan 1000mg. Middernacht door (omdat ik niet slaap, hooguit 3 uur per week..) en dat ging goed.
Daarom was advies van mn huisarts om dat nu weer zo te doen. Maatja, inmiddels zijn darmfalen in zo vergevorderd stadium, dat het nu met smelttabletten moet en dat dat financieel dus meteen 10x duurder is :') Ik denk dat ik inderdaad niet t risico ga lopen voor n nog duurdere verzekering (betaal nu 150 bijna) aanvullend en dat het straks oo niet vergoed word.
Heb nu wel antwoord van CZ en zij vergoeden het inderdaad niet, ook niet aanvullend.
Antwoord pas vanmorgen gekregen.. Moest even duizend keer dezelfde vraag stellen voor ze duidelijk waren haha. - Vandaar dat ik het gisteren hier vroeg - Je antwoord is trouwens verder onwijs duidelijk en goed onderbouwd. Dankjewel! Die link is ook duidelijk. Fijn. Bedankt :)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zie mijn reactie eronder, goed onderbouwd en duidelijk! :)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@xriseandshine: ik las je andere vragen nadat ik mijn bovenstaande antwoord had getikt, en kreeg al een vermoeden dat er iets anders aan de hand zou zijn dan enkel moeite met het doorslikken van de tabletten.. Poe, wat een verhaal. Overleg met je apotheker of eventueel de ziekenhuisapotheker zou je misschien nog wat op kunnen leveren. Op zich worden ook de smelttabletten opgenomen in het maag-darmkanaal. Van de butrans bijvoorbeeld heb je ook smelttabletten (temgesic) en die worden opgenomen via het mondslijmvlies. Bij de smelttabletten van de oxynorm en paracetamol is dat niet het geval, dus in theorie (en dat is een grote; de praktijk is vaak weerbarstiger) zou een paracetamoltablet die goed is opgelost hetzelfde werken in je darmen. Het ene merk lost ook gemakkelijker op dan het andere; er zijn merken die echt oplossen in korreltjes of waarbij er sliertjes van (denk ik) het bindmiddel in het water zitten als je ze oplost, en er zijn ook merken die vrijwel restloos oplossen. Er zijn trouwens ook nog bruistabletten, alleen weet ik niet wat daar de prijs van is in verhouding tot de andere opties. Gezien je verhaal hierboven lijkt mij echter niet dat je het risico kunt nemen dat zelf uit te gaan proberen, maar misschien zou je MDL-arts in overleg met de apotheker tot een betere oplossing kunnen komen. Er bestaat ook paracetamoldrank bijvoorbeeld, alleen in de handverkoop is dat alleen in kinderdoseringen te koop zodat je bij een volwassenendosering zoveel van die flesjes moet kopen dat je met de smelttabletten goedkoper uit bent. Maar wellicht kan de apotheker voor jou iets bereiden wat je wél kunt opnemen. Je kunt het altijd vragen natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik heb trouwens vannacht gereageerd op een andere vraag van je, over de sondevoeding. Is die situatie nog steeds hetzelfde? Als zelfs opgeloste tabletten zoveel problemen geven, vind ik het om eerlijk te zijn verbazingwekkend dat je überhaupt nog (enterale) voeding kunt gebruiken. Maar in elk geval kan zoiets niet lang zo voortduren natuurlijk. Ik hoop maar dat je onder goede controle staat, mijn ervaring (zowel persoonlijk als in mijn omgeving) is dat problemen met voeding vaak verbazingwekkend laat goed worden opgepakt door artsen. Jammer dat ik geen beter nieuws voor je heb, het enige wat ik je kan aanraden is dus om met de apotheker te overleggen en wanneer daar geen mogelijkheden zijn in elk geval de kwitanties van de apotheek te bewaren (en liefst zoveel mogelijk met pin te betalen) zodat je de gemaakte kosten kunt aantonen als je een controle zou krijgen op je belastingaangifte. Verder nog dat als je een minimuminkomen hebt, er misschien nog mogelijkheden zijn via de bijzondere bijstand. Normaal gesproken is ook daar geen vergoeding van middelen in de handverkoop (en sowieso steeds minder van dingen die theoretisch gezien onder de zorgverzekering zouden moeten of kunnen vallen) maar jouw situatie is natuurlijk buitengewoon complex en waarschijnlijk (vrijwel) uniek. Stay strong. Veel sterkte met de aankomende operatie en het herstel ervan.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding