Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik gebruik weleens ritalin voor school en sport is dat gevaarlijk?

Ik heb verder geen ADHD of dergelijke

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
5.2K
Ritsuka
7 jaar geleden
Je neemt zomaar medicatie die je niet nodig hebt, dat kan zeker gevaarlijk zijn.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Ja, er is altijd een risico aan het misbruiken van medicijnen. Snuiven is slecht voor je slijmvliezen en de werking is ook anders. Niet verstandig om dat te doen. Neem medicijnen altijd zoals voorgeschreven.
http://www.dokter.nl/forum/alcohol-drugs-roken/374850-ritalin-snuiven-i-p-v-slikken/

Je gebruikt dus zonder medische indicatie een medicijn dat specifiek ergens voor bedoeld is. Hoe en waar koop je dit? Hoe gebruik je het? snuiven, slikken,
Lijkt mij niet erg verstandig en waarschijnlijk niet ongevaarlijk.

Waar blijft de narcoticabrigade?

"In 2011 werden in Nederland meer dan een miljoen recepten uitgeschreven, aldus vakblad Optima Farma. “De meeste voor tieners. Alhoewel de lange termijnveiligheid van ADHD-medicate onzeker is, wordt de medicatie over het algemeen nog steeds als veilig beschouwd.” Alleen artsen met een specifieke deskundigheid in de behandeling van ADHD mogen een behandeling met methylfenidaat (de werkzame stof in medicijnen als Ritalin) beginnen, zo staat in het Farmacotherapeutisch Kompas van het College voor Zorgverzekeringen. “Chronisch misbruik kan leiden tot gewenning en afhankelijkheid met een verschillende mate van abnormaal gedrag.”
https://www.nrc.nl/nieuws/2013/03/28/ritalin-zonder-recept-is-dat-koffie-of-cocaine-a1481723

Er is altijd een risico aan het misbruiken van medicijnen.
Snuiven is slecht voor je slijmvliezen en de werking is ook anders. Niet verstandig om dat te doen. Neem medicijnen altijd zoals voorgeschreven.
Ga bij twijfel advies vragen bij een apotheker of beter nog bij de huisarts.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik denk dat de eerste antwoorder goed heeft beschreven dat er inderdaad gevaren aan het gebruik van medicatie zit en al helemaal als je het zonder recept/indicatie gebruikt.
Ik heb ritalin zelf ook weleens gebruikt, zonder recept. De kans op schade is aanwezig, ik weet niet hoe groot deze kans is, MAAR je neemt altijd een risico en je hebt een groot probleem als je er schade aan ondervindt. Wat bijvoorbeeld een erg nare bijwerking kan zijn van ritalin is het ontwikkelen van angstklachten en/of depressie. Ook kan het belastend zijn voor het hart.
Je bent nu eigenlijk een drugs aan het gebruiken tijdens dagelijks bezigheden (sport, school). Ook al voelt het misschien niet zo, je bent wel de chemische balans in je brein aan het beïnvloedden terwijl dat niet nodig is, aangezien je geen AD(H)D hebt.
Daarbij heerst er het gevaar dat je ritalin gaat gebruiken tijdens je dagelijkse bezigheden en merkt dat liever niet meer zonder ritalin gaat sporten of met school bezig gaat. Hierdoor kun je een (geestelijke) afhankelijkheid ontwikkelen en denken dat dingen bijvoorbeeld beter gaan met ritalin en je hierdoor niet wil stoppen met gebruiken. Ik zeg dit niet om je bang te maken, of omdat er nu al sprake van is, maar afhankelijkheid en verslavingsgedrag sluipen er vaak langzaam in.
Dus ik zou je het volgende aanraden: vraag jezelf af of je de ritalin ECHT nodig hebt. Is het antwoord hierop ja? Ga dan naar de huisarts en overleg voor verdere hulp bij je klachten. Is het antwoord nee? Dan zou ik absoluut geen risico meer nemen en lekker zonder medicatie je leven leven :)
Hopelijk heb je hier wat aan! Succes!

Toegevoegd na 2 minuten:
* merkt dat je liever niet meer zonder ritalin gaat sporten of met school bezig gaat ;)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding