Wijst Dick Bijl ook lithiumgebruik af bij bipolaire stoornis?
Laatst kwam Dick Bijl naar buiten met de boodschap dat 98% van de medicatie tegen depressie niet werkt. Naar mijn idee, kijkend naar bekenden, werkt lithium wel bij bipolaire stoornis (=manische depressie). Is dat dan ook die uitzondering volgens Bijl?
*afhankelijk van het onderzoek de effectiviteit van antidepressiva hooguit 10-15% is ten opzichte van een placebo,
*dat verschil nog kleiner wordt als vergeleken wordt met actieve placebo's,
*maar die cijfers gaan over goed geselecteerde patiëntengroepen die voldoen aan duidelijk omschreven criteria,
*terwijl in Nederland het overgrote deel van de antidepressiva door huisartsen wordt voorgeschreven aan patiënten die lang niet altijd een psychiatrische diagnose hebben
*(terwijl áls in onderzoeken effecten worden gevonden, die effecten alleen gelden voor de patiënten met ernstiger klachten en medicatie voor lichte depressies of depressieve klachten zonder codeerbare stoornis nooit effectief is gebleken)
*én de richtlijn om zes maanden na het opklaren van de depressie af te gaan bouwen misschien wel negen van de tien keer (persoonlijke schatting) niet wordt gevolgd ...dan kom je - vrees ik - toch wel bij die 98% in de buurt. (Ik heb trouwens vooral de discussie rondom en met Peter Gotsche gevolgd, maar zijn oplossing om antidepressiva van de markt te halen lijkt mij ook geen goede. Ik denk dat het zeker bij therapieresistente klachten soms gerechtvaardigd is om in overleg met de patiënt een middel te proberen waarvan de effectiviteit onduidelijk is. Ik denk alleen niet dat dat bij meer dan een miljoen Nederlanders van toepassing is.)
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.