Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zijn er wetenschapppelijke bijwerkingen bekend van Valproïnezuur ( i.v.m epilepsie) die inwerken op krachtsverlies en stijfheid na zitten?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Op zich is parkinsonisme een bekende bijwerking van middelen als depakine; we hebben het dan wel over een zeldzame bijwerking; ze komen voor bij minder dan 0,01% van alle gebruikers. Dat je neuroloog daar zijn twijfels bij heeft begrijp ik dus wel.

Ik vind je klachten meer klinken als ataxie, daarbij is er een stoornis opgetreden van de coördinatie van bewegingen. In het meest typische geval grijpen mensen dan bijvoorbeeld steeds mis als ze iets van tafel proberen te pakken of ontstaan er heel uitgebreide bewegingsafwijkingen. Het kan echter ook alleen wat trillingen veroorzaken, waar je zelf weinig tot geen controle over hebt.
Dit is een bijwerking van de depakine die veel vaker voorkomt, bij ongeveer 1% van alle gebruikers.

Je kan het relatief eenvoudig testen door met je vingers alternerend op de rand van de tafel te trommelen (alsof het trommelstokjes zijn.) Bij ataxie gaat dat al snel fout.

Nu is het de vraag wat de oorzaak van de ataxie is (als dat het al is...) Met jouw voorgeschiedenis kan ik meerdere mogelijke oorzaken aanwijzen. Eigenlijk elke hersenbeschadiging kan het geven. Medicatie is slechts één van de mogelijkheden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Moeite met bewegen, zoals stijve spieren, beven, een maskerachtige uitdrukking op het gezicht, murmelen, moeite met lopen en spreken. Deze bewegingsstoornis wordt ook wel 'parkinsonisme' genoemd, omdat de verschijnselen lijken op die van de ziekte van Parkinson
fremar
8 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing