Mag een psychiater een placebo voorschrijven aan een patient?
Natuurlijk zonder dat de patient hiervan weet.
Mag dit, en komt dit veel voor?
Vorige week kreeg ik een patiënt op mijn spreekuur met klachten van draaiduizeligheid. Na lang praten en onderzoek heb ik hem uitgelegd dat de klachten vanzelf weer overgaan en dat er geen medicijnen tegen bestaan. Daarop kreeg ik te horen dat hij van een andere huisarts er betahistine tabletjes tegen kreeg. Betahistine is een medicijn dat vroeger veel werd voorgeschreven tegen draaiduizeligheid, maar waarvan inmiddels al lang bekend is dat het niet werkt. Elke huisarts weet dat; of zou dat moeten weten. Het is gelukkig wel een veilig middel, maar in essentie dus niet meer dan een placebo. Na veel aandringen heb ik die tabletjes toch maar voorgeschreven. Een paar dagen later was hij van de klachten af. De enige verklaring daarvoor is een placebo-effect, waarschijnlijk nog versterkt door mijn aanvankelijke weigering het te geven (een placebo werkt immers beter als de patiënt er moeite voor moet doen. Dit soort voorbeelden kom je regelmatig tegen in de praktijk. In mijn ogen gaat het hier dus ook om een placebo, maar zo komt het nooit in de papieren aangezien betahistine nog steeds wél geregistreerd staat voor duizeligheidsklachten. Zo zijn er vele medicijnen (maar ook andersoortige behandelingen) te noemen en het gemiddelde psychiatrische medicijn is daar zeker geen uitzondering op. Iedere arts schrijft (bewust of onbewust) met enig regelmaat een placebo voor; dat geldt ook voor reguliere artsen.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.