Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het de gewoonte prednison voor te schrijven bij een lagere luchtwegeninfectie?

Goedendag mensen,

Ik bleek een lagere luchtwegeninfectie te hebben en kreeg anti-biothica en predinison voorgeschreven.

Ik hoeste om de paar minuten en het was best heftig. Ik heb echter de prednison geweigerd, omdat ik wilde kijken of de anti-biotica voldoende zou zijn. Wel vroeg ik om codeine om de ergste hoest wat te dempen. Ik bleef nog wel hoesten maar veel minder, maar wel genoeg om het slijm op te hoesten, wat goed los kwam na de eerste pil anti-biothica, Het was een kuur van drie pillen verdeeld over drie dagen.

Het gaat nu de goede kant op al ben ik nog wel erg moe. Ik vraag me nog steeds af wat die prednison erbij geadviseerd werd? Waarom pillen voorschrijven en niet eerst kijken wat de anti-biothica doet.??????

vr gr Gonna

9 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Nee, het is niet een gewoonte om prednison voor te schrijven voor een lagere luchtweginfectie, maar ongebruikelijk is het zeker niet. In mijn ogen zou je eerder de vraag moeten stellen waarom je antibiotica gekregen hebt.

Je hebt het over een lagere luchtweginfectie, in de reacties zeg je dat het geen longontsteking was; dan moet het dus wel om een bronchitis gegaan zijn. Vrijwel elke bronchitis wordt veroorzaakt door een virus en antibiotica zijn in het geheel niet werkzaam tegen virussen. Daar komt dan nog bij dat je azitromycine gekregen hebt (dat is het enige antibioticum dat eenmaal daags, voor drie dagen voorgeschreven wordt). Azitromycine is een zogenaamd reservemiddel; een antibioticum waarvan afgesproken is het alleen voor te schrijven in het geval dat andere antibiotica níét werken. Dit is zo afgesproken om resistentie tegen de reservemiddelen te voorkomen. Hoewel azitromycine prima werkt tegen bacteriële luchtweginfecties, kan je dus zeker ook vraagtekens zetten bij de keuze van de antibiotica.
Als antibiotica al aanslaan dan moet je daar 48 uur op wachten. Dat je al verbetering merkte na de eerste pil kan dus nooit een effect van de antibiotica geweest zijn; het ging dus om ofwel een placebo effect ofwel om het natuurlijke beloop van de ziekte; dit laatste past dan weer mooi bij wat je verwacht van een virale infectie.

Maar goed, terug naar de prednison. Prednison is een sterke ontstekingsremmer. Bij luchtweginfecties zie je nog wel eens dat nadat de infectie zelf al verdwenen is de ontstekingsreactie zichzelf als het ware in stand houdt. De klachten blijven dan dus aanhouden. Prednison kan die ontsteking snel en sterk onderdrukken waardoor de luchtwegen weer tot rust komt en daarna rustig blijven. Klachten als hoesten, slijm en benauwdheid kunnen daardoor snel (soms na een paar uur) geheel verdwijnen.
Bij leken heeft prednison vaak een slechte naam vanwege het beeld van de bijwerkingen. Die bijwerkingen treden op na langdurig gebruik, niet bij een stootkuur zoals dat bij luchtweginfecties gebruikelijk is. Die slechte naam is dus in uw geval niet terecht en u had juist van de prednison een goed effect mogen verwachten, dit in tegenstelling tot de antibiotica.

De keuze om prednison te geven kan ik dus goed volgen, die is medisch gezien goed onderbouwd; de keuze voor de antibiotica kan ik minder goed volgen.
Dat u gekozen heeft de prednison niet te nemen is uw eigen beslissing geweest.

*** wordt vervolgd ***
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing