Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Welk van deze 3 ontstekingremmende zalfjes hebben de sterkste werking? Voltaren Emulgel Forte, Flexium Gel of Ibuprofen 5% Gel?

Beste mensen,

ik vroeg mij af welk van deze 3 ontstekingremmende/pijnstillende zalfjes de sterkste werking hebben?

A) Voltaren Emulgel Forte 2% (werkzame stof: Diclofenac)

B) Flexium Gel 10% (werkzame stof: Etofenamaat)

of C) Ibuprofen 5% Gel

Als ik naar de percentages kijk dan zou ik zeggen dat Flexium gel de sterkste van deze 3 zou zijn, maar is dat degelijk ook zo?

Zo niet, hoe kan men dan nagaan welk van deze 3 zalfjes de sterkste werking heeft?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Geen van de door jouw genoemde middelen zijn geschikt voor de schouder en nek, deze producten werken enigszins bij oppervlakkige botten/gewrichten, maar bereiken niet de dieper gelegen gewrichten. Het maakt niet zoveel uit welke van deze middelen jij kiest, alle zullen geen effect hebben omdat zij de pijn niet bereiken. Al de door jouw genoemde producten zijn bijvoorbeeld prima voor de vingerkootjes te gebruiken, omdat deze dicht onder het huidoppervlak liggen, voor de dieper gelegen gewrichten heb je echt andere medicatie of therapie nodig, overleg met je huisarts.

Toegevoegd na 1 uur:
De door jou genoemde producten komen wat werking betreft overeen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dit is iets wat mijn sportarts mij indertijd uitlegde en voorschreef. (Een dokter die geruime tijd vaste sportarts was van 1°klas SK Beveren voetbalclub.)
De stoffen etofenamaat (NSAID), ibuprofen (NSAID), diclofenac (NSAID, bijvoorbeeld onder handelsnaam Voltaren) en nog anderen, zijn niet geschikt in gelvorm voor #diepe# behandelingen. (Zoals voorgaande auteur ook aangaf.) Hun werking is echter 'vooral' pijnstillend, minder specifiek ontstekingsremmend... wat bevreemdend is daar ze net erg expliciet als ontstekingsremmende zalven worden aangeprezen en verkocht. Ik vrees dat in werkelijkheid, het pijnstillend karakter dan de illusie geeft dat de ontsteking weggaat > (>> test: stop er even mee na korte tijd, en de ontsteking wordt terug voelbaar...) Dat ze een ondiepe werking hebben, bleek gewoon proefondervindelijk in de sportartspraktijk, want er is géén informatie over te vinden in de bijsluiters. Bleken OK te zijn voor spierletsels, en dat is wellicht te verklaren door de penetreerbaarheid én forse doorbloeding van spierweefsel. Bleken niet te voldoen voor gewrichten/pezen/gewrichtskapsels > weinig doordringbaar en zeer minieme doorbloeding.
Mijn sportarts schreef mij 'Mobilisin' voor met flufenaminezuur (ook NSAID) als voornaamste werkzame stof.
(Mobilisin komt NIET voor in de Nederlandse merkenlijst op ESCULAAP... bijzonder bevreemdend !)
Flufenaminezuur (flufenamic acid) is in vele landen verbannen uit de vrije verkoop wegens zeer frequente en zware bijwerkingen (ingewanden, spijsvertering) bij het oraal gebruik. Als zalf echter, vervalt dit aspect. Door de diepe penetratie (proefondervindelijk) en de vaststelling dat deze molecule net veel meer ontstekingsremmend, dan pijnstillend is (er zijn daarom 2 extra pijnstillende stoffen toegevoegd in de zalf...), ging de voorkeur in de sportartspraktijk volledig naar dit product uit. Apotheken krijgen vaak voorschriften voor magistrale bereidingen met flufenaminezuur, in bvb. veel hogere doseringen dan in de Mobilisin zalf. Dit uitsluitend onder doktersvoorschrift.
Ik heb het zelf gebruikt bij enkels, knie, heup. (Loopsport blessures), met goed gevolg. Ik heb daarvoor andere zalven gebruikt, met nagenoeg géén effect op gewrichten, maar OK voor spierletsel. (Bvb Flexium Gel > etofenamaat , dat overigens na 1 week gebruik felle huidirritatie veroorzaakte) En, geloof me, Ibuprofen zal zelfs bij spierletsel nauwelijks onstekingsremmend zijn, laat ons zeggen voor 80% pijnstillend = 'verhullend'.
een maand geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing