Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat zijn de meestvoorkomende bijwerkingen van Amitriptyline?

Hoi,
Ik heb sinds gisteren het medicijn Amitriptyline voorgeschreven gekregen in een dosering van 10 mg voor het slapen. Ik heb dit voorgeschreven gekregen omdat ik chronische hoofdpijn en nekklachten heb (ongeveer een halfjaar) Ik kan steeds minder dingen doen die ik leuk vind omdat ik de dag daarna hele erge nekpijn en hoofdpijn heb. Ik ben hiervoor naar de neuroloog gestuurd maar daar kwam niks uit. Ze hebben alleen een röntgenfoto van mijn rug gemaakt, hieruit kwam dat ik een lichte scoliose heb. Dit wisten we al door de cesartherapie en die zij dat ik hier niet die erge nekklachten en hoofdpijn van kon krijgen. Nu is het zo dat ik ook erge vermoeidheid heb maar ze hebben helemaal geen bloedonderzoek of iets gedaan. Ze schuiven het gewoon op stress van school en thuis. Ik heb nu fysiotherapie gekregen en ik moet vooral meer bewegen van haar (vooral in het weekend) En nog een aantal dingen veranderen, maar niet echt iets aan mijn houding. Ik heb ook nog niet echt het idee dat het helpt. Maar ik blijf nog even doorgaan.

Nu had ik dus een afspraak met een andere neuroloog (geen idee waarom dat moest) Die heeft verder ook niks meer onderzocht maar gaf mij dit medicijn (amitriptyline) in de bijsluiter kon ik niet echt mogelijke bijwerkingen vinden dus vandaar dat ik het hier vraag. Wat zijn de meest voorkomende bijwerkingen van amitriptyline? En helpt het wel goed tegen nekklachten en hoofdpijn?

Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Ik zou zeggen dat de meest voorkomende bijwerking waarschijnlijk een droge mond is, omdat andere veel voorkomende bijwerkingen (sufheid, slaperigheid, duizeligheid, etc.) vooral voorkomen in het begin van de behandeling. Ik heb zelf heel wat verschillende middelen gebruikt - ook in combinatie met elkaar - die een droge mond kunnen veroorzaken, maar bij mij was de droge mond die ik had toen ik amitriptyline gebruikte echt vele malen erger dan toen ik allerlei combinaties had van andere middelen met anticholinerge effecten (en daar wat betreft bepaalde andere bijwerkingen ook heel duidelijk een stapeling van effecten door kreeg). Ik hoor dit van meer mensen, dus ik ben niet de enige. Verder is het wat al gezegd is: sufheid, slaperigheid, duizeligheid, visusstoornissen, orthostatische hypotensie - vooral in het begin van de behandeling dus. Andere bijwerkingen zijn maag- en darmklachten (misselijk, diarree), hoofdpijn, hartkloppingen en -ritmestoornissen, overmatig zweten en moeilijk plassen.

Of het werkt tegen hoofdpijn en nekklachten, is een beetje de vraag. Het is geen pijnstiller, maar een antidepressivum waarvan gebleken is dat bij gebruik in veel lagere doseringen het ook effect heeft bij zenuwpijn en slaapstoornissen. Als de pijn in je nek zenuwpijn is, zou amitriptyline best eens goed kunnen helpen. Het werkt bij zenuwpijn vaak beter dan 'echte' pijnstillers. Op de hoofdpijn verwacht ik langs deze weg geen effect.

Maar er is nog een andere - meer indirecte - manier waarop amitriptyline kan werken bij nekklachten en hoofdpijn. Amitriptyline zorgt dat je dieper slaapt, zodat je spieren zich beter ontspannen. Nekklachten zijn vaak gerelateerd aan een hoge spierspanning, en zeker de combinatie met hoofdpijn suggereert dat ook: hoofdpijn ontstaat dan vaak door verhoogde spierspanning in de nek. Als je spieren 's nachts beter ontspannen, zouden je klachten overdag ook af kunnen nemen.

Nu hoop ik wel dat je naast medicatie ook nog een andere behandeling krijgt aangeboden. Misschien kun je een verwijzing te vragen naar een revalidatiearts; er zijn speciale revalidatieprogramma's voor mensen met chronische pijn. Je krijgt dan te maken met een heel team van therapeuten, waarbij alle aspecten van je klachten ((spier)conditie, lichamelijke afwijkingen, psychische spanningen, houding en ergonomie, etc.) worden meegenomen. Als alternatief zou je een psychosomatisch fysiotherapeut of haptonoom kunnen zoeken. Ook daarover kan een revalidatiearts adviseren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De bijwerkingen van amitriptyline zijn onder andere : sufheid, slaperigheid of duizeligheid. Deze bijwerkingen zijn in het begin het sterkst. Rijd geen auto zolang u dit medicijn gebruikt. In sommige gevallen mag u na een week wel rijden. Vraag dit na in de apotheek.
Pas op met alcohol. Dit kan u nog suffer maken.
Andere bijwerkingen: droge mond, hartkloppingen, verstopping, gewichtstoename en misselijkheid. Heeft u hier veel last van? Raadpleeg dan uw arts.
Uw urine kan blauwgroen verkleuren. Dit is onschuldig.

In de tweede link vind je gebruikerservaringen met dit medicijn ; die kunnen soms een beter beeld geven dan de bijsluiter alleen, maar ook zeer vertekend zijn. Of het goed helpt ? Dat is helaas voor geen enkel medicijn voor elke patient met 100 % zekerheid te zeggen. Het is een antidepressivum (zou dus spanning verminderen, ook fysieke spanning die pijn kan veroorzaken) en werkt als pijnstiller. Het wordt veel voorgeschreven bij chronische pijn die op een mechanische manier niet kan worden opgelost.

Toch zou ik de arts nog een beetje aan zijn kop blijven zeuren of er geen (aanvullende) mogelijkheden zijn op het gebied van beweging, oefeningen, houding, (fysio, mensendieck oid) die verlichting en verbetering kunnen brengen. Met alleen een pilltje los je dit natuurlijk op de lange termijn niet op.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, het werkt tegen alle pijnen . Veel cohn patienten(ik dus ook) krijgen amitriptyline tegen zenuwpijnen door operaties, en PTSS door de vele operaties . Het werkt i d d na een week. Ik was helemaal verbaasd dat ik de buikwandbreuken niet meer voelde, de ACNES, en de spondylolisthese (ruggewervelverschuiving door collaps door darminklemming) Het is een zeer vreemde gewaarwording als je van chronische pijn naar geen pijn gaat. Dit is superspul, wel even zoeken naar de juiste dosering. Bijwerkingen en werking zoals ik het ervaar, moe, ontspanning omdat de pijn weg is, dan slaap je ook veel beter. Iets gewichtstoename , maar doordat je weer meer kunt bewegen zonder pijn compenseert zich dat wel weer. Nek en hoofdpijn, kan zeer harde gespannen nek zijn, de spieren zijn dan echt horror, de zenuwen zijn bekneld , dat kan doortrekken naar t hoofd. Ja, daar werkt t ook tegen. De zenuwen geven de prikkels dan niet meer zo heftig door. En je slaapt beter, dat is ook weer een regeneratie.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing