Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan de angst zo groot worden dat het door je medicijnen heen gaat?

Ik slik 2 soorten antidepressiva tegen m'n paniekaanvallen en sociale fobie. Nou vraag ik mij het volgende af: Kan het gebeuren dat de angst zo overheersend word dat antidepressiva's hun effect verliezen tegenover de angst?

10 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Antidepressiva hebben een vrij lage effectiviteit: uit onderzoek blijkt ongeveer 10-15% effectiviteit in vergelijking met een placebo. Wanneer je antidepressiva slikt tegen angst of depressie en je hebt nog steeds last van angst of depressie, moet je je eerder afvragen of de medicatie wel werkt. Als je het hebt over het "door de medicatie heen gaan" van angst of depressie, veronderstel je dat de medicatie werkzaam is op die angst of depressie, maar dat de angst of depressie misschien sterker is dan die dempende werking van de medicatie. Maar angst (of depressie) is zoveel meer complexer dan dat: het is niet uit te drukken in meetbare processen in de hersenen die vervolgens tegengewerkt worden door medicatie.

Je hebt het dus niet over een bepaalde kracht of een simpel proces waarin de medicatie precies datzelfde proces tegen zou gaan. Dus je kunt niet zozeer stellen dat de angst "sterker is dan de medicatie", maar eerder dat de medicatie niet of onvoldoende werkzaam is op die angst. De precieze werking van antidepressiva op een depressie of op angst is niet bekend, dus dat kan allerlei redenen hebben. We weten wel dát (moderne) antidepressiva meer serotonine beschikbaar maken in de synaptische spleet, maar hoe dit werkt bij depressie of angst en zelfs de vraag óf dit werkt, is onduidelijk. De populaire theorie dat depressie of angst wordt veroorzaakt door een tekort aan serotonine in de hersenen is al heel lang geleden ontkracht maar blijft om de één of andere reden steeds terug komen. Wat we wél weten, is dat depressie en angst heel veel meer is dan alleen het effect van bepaalde chemische stofjes.

Kortom: het kan zijn dat medicatie niet werkzaam is bij angst, maar dat heeft meer te maken met de beperkte werkzaamheid van antidepressiva dan met de ernst van de angstklachten. Daarbij kunnen angst en depressie ook een bijwerking zijn van deze middelen.

Nu schrijf je twee verschillende antidepressiva te gebruiken. Ik hoop van harte dat je dat doet onder goede controle van een ter zake kundig arts. Over het algemeen mogen antidepressiva niet met elkaar gecombineerd worden, vanwege het risico op een serotoninesyndroom. Ik neem aan dat je deze middelen gebruikt volgens voorschrift en dat je middelen slikt die wél met elkaar samen kunnen. Maar mocht je uit eigen beweging een middel erbij zijn gaan slikken dat je nog in huis had of iets in die richting en je arts weet NIET weet dat je deze twee middelen samen slikt, neem dan morgen direct op met je arts.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik heb zelf ook verschillende anti depresiva gebruikt en ook last van angsten. Hoe langer je anti depresiva gebruikt des te minder effect het heeft en vaak komen de klachten weer net zo hard terug of zelfs erger. Ik weet niet hoe lang je al je medicijnen hebt en welke medicijnen. De klachten en werking van anti depresiva is natuurlijk niet bij elke het zelfde. Ik zou je vragen stellen aan je behandelend arts om de juiste informatie te krijgen! Je behandelend arts kan ook met je kijken naar andere oplossingen als het niet het gewenste effect heeft.. Succes!!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb aan mijn broer algemene informatie gevraagd. Hij was o.a. verbonden aan de Universiteit te Wenen en aan een privékliniek bij Freiburg.
Het blijft dus een algemeen antwoord.
Medicijnen kunnen een periode helpen overbruggen, zij hebben een preventieve werking. Zij bestrijden de symptomen, maar nemen de oorzaak niet weg. Het is geen antibioticum tegen een ontsteking. Voor zover bekend zijn de huidige Antidepressiva niet verslavend en veroorzaken zelfs bij langdurig gebruik geen blijvende schadelijke gevolgen. Zij kunnen wel bijwerkingen veroorzaken. Men dient de medicijnen lang genoeg, zeker een aantal maanden tot een half jaar te gebruiken, het is noodzakelijk het gebruik langzaam af te bouwen. Stoppen met een antidepressivum moet altijd in overleg met de arts die het voorgeschreven heeft. Bij plotseling stoppen kunnen er ontwenningsverschijnselen optreden.
De oorzaak van paniekaanvallen en de sociale fobie moet worden opgespoord en worden aangepakt.
Factoren die invloed hebben op het verloop van een therapie kunnen zijn: persoonlijke omstandigheden van de cliënt, de problematiek, zijn motivatie, eerdere ervaringen met hulpverleners, het vertrouwen tussen de tussen cliënt en Psychiater, de doelen en de mate waarin deze overeenkomen met hetgeen de therapeut te bieden heeft. Daarnaast kan het verschil maken of cliënt doorverwezen is door bijvoorbeeld een huisarts of op eigen initiatief hulp zoekt. Dan is er nog onderscheid tussen een diagnostisch proces en een interventiegedeelte. De ene psychiater hecht meer waarde aan het diagnostische proces, een ander hecht meer waarde aan het interventiegedeelte en wil daar dan zo spoedig mogelijk mee beginnen.
Zijn zeer indringende waarschuwing is: Let op, zonder de persoon te spreken, zijn achtergrond te leren kennen en te observeren is er geen zinnig advies of verklaring te geven. Zeker geen advies welke medicijnen of behandelingen succesvol kunnen zijn. Dit dient altijd in overleg te gaan met de eigen huisarts of psychiater.
De keuze of men voor (levens)lang gebruik van medicijnen kiest of voor behandeling van een psychiater waarmee men samen de oorzaak probeert op te zoeken, ligt geheel bij de cliënt.
Adressen of namen mag ik niet geven, maar Google eens naar:
Rationeel Emotieve Therapie (RET) of Rationeel Emotieve Gedragstherapie (RETB).
Als men niet volgens deze methode wordt behandeld kan men het zeker bespreken met de huidige psychiater.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing