Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Vroegtijdig pil slikken voor seks? Is dat vertrouwd?

Mijn vriendin zit sinds kort aan de pil, maar mag deze beginnen te slikken als ze ongesteld is. Nu zijn wij waarschijnlijk van plan zondag toch seks te hebben. Maar heeft de pil wel effect als ze die slikt zonder ongesteld te zijn? Zoja, wat zijn de effecten? Ik weet namelijk niet of alleen een condoom voldoende is, aangezien er risico bestaat dat deze kan scheuren. Is het nu wel verstandig om aan seks te doen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Volgens mij is de pil zoiezo niet direct werkzaam.
Als ik het goed heb begrepen moet je de pil één maand slikken en dan ben je pas echt goed beschermd.

(zelf ben ik blij dat mijn vriendin een spiraaltje heeft want dat geeft veel meer zekerheid)
En let op! Zorg dat je beiden SOA vrij bent, als je het niet zeker weet, zou ik toch gebruik maken van een condoom.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, dan is ze niet beschermd tegen zwangerschap, na een week is ze dat wel. Als ze de eerste pil neemt op de eerste dag van haar menstruatie, dan is ze direct beschermd.
Gebruik een condoom in combinatie met een zaaddodend middel, dan kan er weinig mis gaan. Met de pil zijn jullie niet beschermd tegen geslachtsziekten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als ze een gewone anticonceptiepil heeft gekregen, mag ze die ook eerder gaan slikken. Het enige verschil is dat wanneer je begint op de eerste dag van je menstruatie, de pil direct veilig is en dat er anders een week tussen zit voor hij beschermd tegen zwangerschap. Aankomende zondag gaat dus sowieso niet lukken met een werkzame pil; daar is ze nu te laat voor. Als ze afgelopen zondag met de pil was begonnen of als ze voor zondag ongesteld wordt en dan direct begint met de pil, dan kan het wél.

Je kunt seks hebben met alleen een condoom, al ben je wat kwetsbaarder om een condoom kan scheuren of afglijden. Als je echter de juiste maat gebruikt en je weet hoe je hem moet gebruiken (je hebt dat vaker gedaan of in elk geval wat geoefend) dan moet een condoom niet 'zomaar' scheuren of afglijden. Maar het kán altijd gebeuren, dat heb je nu eenmaal met condooms.

Of het wel of niet verstandig is om zondag seks te hebben, zullen jullie zelf moeten overwegen. Geen enkele methode is 100% veilig, al is de pil bij juist gebruik veiliger dan het condoom. Als je beide methodes met elkaar combineert, ben je goed beschermd omdat je in principe een dubbele bescherming hebt. Daarbij werkt de pil natuurlijk niet tegen de overdracht van ziektes (SOA's). Daarvoor zul je altijd een condoom moeten gebruiken.

Mocht het condoom scheuren of afglijden, dan is er ook nog noodanticonceptie mogelijk in de vorm van de morning-after pil. Sommige seksueel actieve vrouwen hebben er altijd minimaal één in huis, tegenwoordig zijn ze zonder recept te krijgen bij de drogist. Bij inname binnen 72 uur, maar liefst zo snel mogelijk na de seks, wordt de kans op een zwangerschap heel erg klein. Het is niet geschikt als gewone anticonceptie en dus ook geen vervanger van de pil of het condoom, maar het kan zeker een goede 'tweede lijn' zijn wanneer de methode die je in eerste instantie gebruikte ter voorkoming van een zwangerschap, toch faalt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing