Ik slik 2 paracetamol/codeinefosfaat tabletten per avond (500/10mg). Al zo'n twee weken. Is dit gevaarlijk?
Ze helpen me bij in slaap vallen.
17K
17K keer bekeken
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het beste antwoord daarop is de bijsluiter lezen. Maar onnodig medicatie nemen is nooit verstandig. Niet dat het direct gevaarlijk is altijd, maar het is niet de beste oplossing.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gebruikt VS het wel als slaapmiddel? Codeïne is receptplichtig, dus ik neem aan dat het door een arts is voorgeschreven op een juiste indicatie, namelijk pijn. Is dat niet het geval, dan is het probleem vooral dat er een receptgeneesmiddel wordt gebruikt zonder tussenkomst van een arts zodat het werkelijke probleem mogelijk niet optimaal wordt behandeld, waarschijnlijk niet de paracetamol/codeïne op zich.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit is een mooi voorbeeld van een placebo-effect (= als je gelooft dat iets werkt, zal het voor jou vaak ook écht werken.)
Paracetamol/codeïne is op geen enkele manier slaapverwekkend. Alleen voor jou, omdat je dat gelooft. Zoek andere (betere) manieren die je helpen te ontspannen.
Paracetamol/codeïne is op geen enkele manier slaapverwekkend. Alleen voor jou, omdat je dat gelooft. Zoek andere (betere) manieren die je helpen te ontspannen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zou hier niet zo snel 'placebo' roepen om eerlijk te zijn. In de eerste plaats is het me nog steeds niet duidelijk of VS pijn heeft of niet en kunnen pijnstillers bij pijn er absoluut voor zorgen dat je beter slaapt. Maar ten tweede werken opiaten wat versuffend, zeker als je ze niet gewend bent. Zoals ik al schreef in een reactie bij het antwoord van j5m gebruik ik ook opiaten en de dosering pas is opgehoogd, val ik de eerste tijd verdacht makkelijk in slaap. Zodra je echter gewend bent aan de nieuwe dosering, is dat versuffende effect weg of in elk geval veel minder.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Lies12
Je hebt gelijk: het codeïne -> morfine effect kan bij iemand die het pas 2 weken gebruikt inderdaad slaperigheid bevorderen, hoewel dat effect al afnemend zou moeten zijn. :-) en dan tóch placebo? :-)
Je hebt gelijk: het codeïne -> morfine effect kan bij iemand die het pas 2 weken gebruikt inderdaad slaperigheid bevorderen, hoewel dat effect al afnemend zou moeten zijn. :-) en dan tóch placebo? :-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Misschien inmiddels wel. Ik heb geen idee hoe lang zoiets bij een opiaat-naïef persoon door kan werken eigenlijk. (Ben zelf al lang niet meer naïef op dat gebied ;-))
Maar ik heb nog steeds geen antwoord op mijn vraag of VS pijn heeft of niet. Als het enkel is vanwege het versuffende effect dan zou dat inmiddels af moeten nemen, maar als pijn de reden is dat VS slecht slaapt, ligt dat heel anders.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.