Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik slik 2 paracetamol/codeinefosfaat tabletten per avond (500/10mg). Al zo'n twee weken. Is dit gevaarlijk?

Ze helpen me bij in slaap vallen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Nee, dat is niet gevaarlijk. Alleen als je ernstige problemen met je lever hebt zou dit schadelijk kunnen zijn, maar dat is zeer uitzonderlijk.

Van de codeine kan je eventueel harde ontlasting krijgen, maar dat zal ook wel weer meevallen.

Natuurlijk zijn paracetamol en codeine geen slaapmiddelen. Er zijn betere manieren om beter in slaap te kunnen komen.
Maar antwoord op je vraag: nee, niet gevaarlijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het is geen slaapmiddel maar iets wat je niet iedere dag dient te gebruiken alleen op aanwijzing van arts of bij pijn.
Neem van te voren een warme douche of drink een glas warme melk met suiker.
Of maak van te voren een stevige wandeling.
Dat werkt beter en is ook veel gezonder.
10 jaar geleden
Langdurig gebruik kan wel degelijk schaden hoor. De kans op ernstige lever- en nierziekten neemt enorm toe en er kunnen afwijkingen in het bloedbeeld gaan ontstaan (met blauwe plekken, keelpijn met koorts in de mond, extreme vermoeidheid, etc. tot mogelijke gevolgen). Dit geneesmiddel, want dat is, moet zodoende zeker niet langdurig worden gebruikt. Zeker niet zonder overleg met een arts.

Codeïne is sufmakend en kennelijk voor jou sufmakend genoeg om er door in slaap te vallen, maar dus compleet ongeschikt om langdurig als slaapmiddel te gebruiken. Als alternatief kan je beter, naast een dokter bezoeken natuurlijk, melatonine of tryptofaan proberen om mee in slaap te komen. Beide producten zijn bij de drogist te koop, al is tryptofaan wat lastiger (meer kans bij een DA, DIO, vitaminewinkel, etc.). Beide producten kunnen ook gecombineerd worden ingenomen.

Belangrijk: tryptofaan NOOIT samen innemen met anti-despresssiva.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Die hoeveelheden, zeker gedurende twee weken, zijn niet gevaarlijk voor een normaal gezonde volwassene of een tiener. Maar toch kan het zijn dat enig risico loopt, als(!) je het op eigen houtje gebruikt. Als(!) je namelijk eigenlijk naar de dokter zou moeten, maar in plaats daarvan went aan een middel en/of het gevoel krijgt dat je dat nodig hebt (misschien niet terecht), bijv. omdat je niet kunt slapen zonder die middelen, ga je een verkeerde kant op. Er staat niet voor niets op bijsluiters, dat je als het niet genoeg helpt, naar de dokter moet gaan. En ook als de klachten blijven aanhouden.

Let a.j.b. op dat twee keer "als", bij mijn opmerkingen. Als dat niet van toepassing is, kun je het gewoon naast je neerleggen. Ik hoef niet te weten waarvoor je het slikt, of dat het wel of niet in overleg met een dokter is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing