wat precies doen slaapmiddelen in je lichaam, wat maakt dat je slaapt?
Ik leid aan een erfelijke vorm van slaaploosheid. Nu probeer ik op zoveel mogelijk zonder slaapmiddelen te slapen, maar met periodes heb ik ze echt nodig. Dat doe ik al jaren zo. Ik neem ze een tijdje tot ik terug "op ritme" ben (bv. niet elke ochtend om 3 uur wakker word) en dan stop ik ermee. Dat lukt prima.
Maar hoe gaat dat nu precies? Op internet lees ik dat slaapmiddelen inwerken op het zenuwstelsel. Okee, maar hoe?
Er is ook al een vraag gesteld over spierontspanners, waarbij gezegd werd dat deze op de transmissie van hersenen naar spieren inwerkt. Is dat bij slaaptabletten ook zo, en zo ja, waarom heten deze dan niet ook "spierontspanners"?
Dus hoe werkt dat met slaapmiddelen? Op wat werken zij in? Ik kan soms uren liggen rollebollen in bed en me kwaad maken dat ik niet slaap. Als ik dan een halve slaaptablet (staurodorm) neem slaap ik in en herinner ik me de volgende dag niet meer hoe ik ben ingeslapen (soms brandt mijn leeslampje zelfs nog en lig ik op mijn bril). Dat heb ik niet met natuurlijk inslapen, dan denk ik "ha, mijn ogen vallen toe, lichtje uit en bril op nachtkastje".
Dus hoe gaat dat in je lichaam in zijn werk, zo een slaappil.
Toegevoegd na 3 uur:
Staurodorm is een benzodiazepines
Eten verhelpt dan het probleem.
dat van die drie uur was maar een voorbeeld, er zijn nog andere fenomenen die ik heb, het was maar om aan te geven dat ik als ik terug op ritme geraak dan gewoon doorslaap ook zonder slaapmiddelen...
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.