Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

werkt ciprofloxacine tegen balonsteking?

ik was dus eindelijk van me krentenbaard af krijg ik pijn in me onderbaak blaas? en paar dagen later aan me ballen. ik naar de dokter blijkt het balonsteking te zijn wat afkomstig kan zijn van een blaasonsteking. werkt ciprofloxacine goed tegen balonsteking en blaasonsteking? ciprofloxacine is een krachtig anti bioticum.

graag mensen antwoorden die hier ook verstand van hebben

Toegevoegd na 1 uur:
onderbaak=onderbuik

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

In principe zou een antibioticum tegen een blaas- en balontsteking moeten werken. Je moet echter zelf niet gaan puzzelen met antibiotica; als je het verkeerd doet (te kort of de verkeerde soort), dan kan je je bacterien resistent(er) maken tegen antibiotica waardoor het uiteindelijk een heel stuk moeilijker te behandelen is.

Als de dokter je niks heeft voorgeschreven, dan heeft hij (m/v) beoordeeld dat het (nog) niet nodig was; artsen in NL zijn hier vrij terughoudend mee, dus als het aanhoudt zou ik zeker teruggaan en om antibiotica vragen, maar dus (nogmaals), niet zelf gaan knutselen.

Beterschap!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De behandeling van een bijbal ontsteking is afhankelijk van de oorzaak ervan. Een belangrijke vraag is, of een geslachtsziekte een rol speelt. De behandeling is dan anders dan bij een "gewone" bijbalontsteking. Die wordt meestal behandeld met amoxicilline/clavulaanzuur, gedurende 10 dagen.
Ciprofloxatine wordt gegeven als er een geslachtsziekte bij is. (Bijv. Gonorrhoe).
Bovenstaande is wat volgens de richtlijnen wordt gegeven. Het is dus niet mijn interpretatie van wat jij hebt. Dat moet je huisarts je kunnen uitleggen waarom hij je het middel gaf. Voorts kan bij een bijbal ontsteking helpen te koelen (doe dat voorzichtig en niet met diepgevroeren coldpacks). Ook bevelen sommigen aan de boel " door te spoelen" door zorg te dragen voor zaadlozingen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat je huisarts dit middel heeft gegeven omdat je kort ervoor al een ander middel hebt gehad en toch die ontsteking opliep aan je bijbal. Maar terug naar je vraag, het middel dat je nu hebt zal je er snel vanaf helpen. Beterschap!
Ja, mits de bacterie niet toevallig resistent is tegen ciprofloxacine (komt niet heel vaak voor). Ciprofloxacine is zelfs het antibioticum van eerste keuze tegen blaasontsteking met weefselinvasie. Weefselinvasie wil zeggen dat een bacterie vanuit de blaas naar omliggende weefsels is gegaan en die ook geïnfecteerd heeft. Blijkbaar is dat in jouw geval ook gebeurd, want je dokter zegt dat je balontsteking afkomstig is van een blaasontsteking.
Ciprofloxacine is een antibioticum wat niet al te snel wordt toegepast (zogenaamd 'reserve'-antibioticum), maar bij dit soort infecties is het tegenwoordig het middel van eerste keuze, omdat er tegen de vroegere eerstekeuzemiddelen (zoals amoxicilline/clavulaanzuur) meer resistentie is ontstaan dan voor ciprofloxacine.
Ciprofloxacine behoort tot de klasse van de fluorochinolonen (hiertoe behoren ook norfloxacine, ofloxacine en moxifloxacine) en is bij infecties aan de zaadballen de beste keuze van deze groep antibiotica omdat het middel beter dan de andere tot de plaats van infectie kan doordringen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
M.i. Is amoxicilline clavulaanzuur bij een niet venerische epididimytis het middel van de eerste keuze. Feitelijk zou een kweek het middel moeten bepalen. Hoewel de Ciprofloxacine helpen zal.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom eigenlijk amoxicilline/clavulaanzuur? Wat ik teruglees in de richtlijnen is dat een niet-venerische epididymitis in principe behandeld wordt als een urineweginfectie met weefselinvasie, wat volgens de onlangs gewijzigde NHG-richtlijn Urineweginfecties zou neerkomen op 14 dagen ciprofloxacine.
Al zou het denk ik weinig problemen opleveren als je empirisch zou starten met amoxicilline/clavulaanzuur en vervolgens met een kweek checkt of de juiste behandeling is gekozen.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding