Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is Ritalin doorverkopen strafbaar?

Als ik mijn voorraad Ritalin zou verkopen in bijv. een uitgaansgebied,ben ik dan een drugsdealer ?
En als ik het doorgeef aan familielid, die kenmerken heeft van ADHD, maar geen diagnose heeft ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Alles wat alleen op dokters recept te verkrijgen is, is strafbaar en illegaal om door te verkopen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dat is strafbaar. Het is sowieso al niet toegestaan geneesmiddelen die alleen op recept verkrijgbaar zijn aan derden te verstrekken, maar het verstrekken van Ritalin aan mensen aan wie het niet is voorgeschreven is ook een overtreding van de Opiumwet. Ritalin (methylfenidaat) is opgenomen in lijst I van de Opiumwet. Volgens Artikel 2 van de Opiumwet is het o.a. niet toegestaan lijst I-middelen te verkopen, te verstrekken of aanwezig te hebben. Hierop zijn uiteraard uitzonderingen, die verderop in de wet werden genoemd, maar in de situatie zoals die in de vraag geschetst wordt niet van toepassing zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juist. De uitzondering voor het in bezit hebben geldt voor VS als hij/zij het zelf krijgt voorgeschreven ;-). Niet voor iemand anders, uiteraard. VS: niet alleen moet de diagnose eerst gesteld worden door een arts, maar ook is medicatie ook bij ADHD lang niet altijd nodig of wenselijk. Daarbij: weet jij de medische voorgeschiedenis van je familielid, weet je welke aandoeningen hij/zij heeft of welke medicatie hij gebruikt, en kun jij beoordelen of methylfenidaat in dat geval verantwoord is? Even een voorbeeld: De man van een vriendin heeft ADHD en gebruikt medicatie. Hij dacht dat zij ook ADHD had en vast veel beter zou functioneren met medicatie. Maar zij was niet goed ingesteld op haar schildkliermedicatie waardoor ze regelmatig 'hyper' was, wat o.a. zorgt voor een te hoge hartslag en nervositeit. Ook heeft ze een angststoornis en regelmatig paniekaanvallen, die voor een deel samenhangen met haar angst voor deze te hoge hartslag. En een aantal van de meest voorkomende bijwerkingen van methylfenidaat is.. een snelle hartslag, gejaagdheid en nervositeit. De kans is dus groot dat het bij haar veel meer angst en onrust zou opwekken. Daarnaast bestaat de kans dat haar hartslag veel te hoog zou worden en is dit middel sowieso een risico voor iemand met psychische klachten zoals angst- en stemmingsstoornissen. Gelukkig heeft hij nooit geprobeerd haar één van zijn pillen te geven, denk ik dan maar. En nu ik haar dit heb verteld, zal ze dat ook niet willen. Je hebt dus écht meer informatie nodig dan alleen weten dat iemand "ADHD symptomen" heeft om te kunnen beoordelen of en welke medicatie iemand nodig heeft en welk middel veilig is gezien iemands geschiedenis en verder medicijngebruik. Dat kun je dus het beste gewoon over laten aan haar artsen en apotheker. Daar hebben we ze immers ook voor.
Afgezien dat het strafbaar is vind ik het zeer dom, ondoordacht en gevaarlijk.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding