Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag een topsporter (bijvoorbeeld voetballer) ritalin innemen als hij bijvoorbeeld ADHD heeft, of word dit gezien als doping?

Ik heb zelf ADHD, en bij mij werkt het kalmerend. Methylfenidaad word ook gezien als 'pepmiddel' dus ik vraag me af of je dit als topsporter wel zou mogen innemen (met doktersadvies)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Een topsporter mag Retalin gebruiken, maar omdat het middel onder de amfetamines valt en op de dopinglijst staat, is bij professioneel sporten een doktersverklaring nodig.
(Lees meer...)
11 jaar geleden
Nee, een topsporter mag geen Ritalin innemen. Ritalin / methylfenidaat is een amfetamine-achtige stof. Als dopingmiddel valt het daarom onder de groep stimulantia. Het gebruik van vrijwel alle stimulantia zijn verboden bij alle sporten binnen wedstrijdverband. Een aantal uitzonderingen is wel toegestaan (denk aan caffeïne, logisch natuurlijk), maar methylfenidaat is niet zo'n uitzondering.
Voor het gebruik van stimulantia zijn geen alternatieven.

Amfetamine en amfetamine-achtige stoffen zoals methylfenidaat zouden het uithoudingsvermogen verbeteren en zorgen voor minder vermoeidheid (of ze echt de prestaties bevorderen is twijfelachtig).
Stel nu dat een topvoetballer ADHD heeft en hiervoor Ritalin gebruikt, dan is het relatief simpel om meer dan de gebruikelijke dagdosering in te nemen en om zo Ritalin toch als doping te gebruiken (ook al was het eigenlijk als medicijn voorgeschreven). Er is dus in zulke gevallen geen onderscheid te maken tussen therapeutisch gebruik en gebruik als doping en daarom is het gebruik van de stof in topsportverband in alle gevallen niet toegestaan.

Toegevoegd na 1 uur:
Nog even ter verduidelijking/aanvulling: het is een topsporter niet toegestaan methylfenidaat te gebruiken in wedstrijdverband, wel daarbuiten. Een topsporter mag dus wel methylfenidaat innemen, maar hij mag niet positief bevonden worden op wedstrijddagen. Op wedstrijddagen is het dus in geen enkel geval toegestaan dermate hoge concentraties methylfenidaat in het bloed te hebben waardoor het zou kunnen werken als doping.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding