Kunnen antipsychotica averechts werken en je juist psychosegevoelig maken?
Sinds een aantal weken slik ik, naast een antidepressivum, een kleine hoeveelheid antipsychoticum (nl. seroquel 12,5mg). Ik heb dit voorgeschreven gekregen voor mijn angststoornis, en heb nog nooit een psychose of iets van die strekking gehad.
Ondertussen zijn de bijwerkingen die ik had (moeheid vooral) vrijwel weg, maar ik heb het gevoel dat ik in mijn hoofd én lichamelijk steeds onrustiger en verwarder raak. Hierdoor kom ik bijna nergens toe omdat ik niet meer goed kan bedenken wat ik in welke volgorde ga doen. Ook lijkt mijn reuk- en smaakvermogen de afgelopen dagen behoorlijk toegenomen (ondanks mijn hooikoorts), tril ik erg, laat ik vaak dingen per ongeluk uit mijn vingers glippen, en denk ik soms dat ik iets gedaan heb terwijl dat niet zo is, of andersom. Nog zoiets: tijdens het typen van dit stukje heb ik meerdere héle rare typefouten gemaakt, wat ik anders nooit doe, maar sinds een aantal dagen wel. (P.S. Nee, ik hoef niet ongesteld te worden!)
Ik ben nu doodsbang om daadwerkelijk psychosegevoelig te worden. Ik weet dat ik dit alles aan mijn psychiater moet vragen, maarja, het is weekend..!
Dus mijn vraag aan jullie is: zijn er gevallen bekend van mensen die door het nemen van antipsychotica juist psychotischer zijn geworden? Is dat mogelijk?
Anders kun je misschien de lotgenotenlijn bellen van de vereniging van manische depressie (=bipolariteit). Die hebben veel ervaring met dit soort medicatie.
0900 – 5 123 456 (€ 0,10 per minuut)
dagelijks van 9:00 tot 21:00 uur
http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Medicijnen/Producten/Seroquel.aspx?mId=10704&rId=1557#L2
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.