Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is er een medicijn of recept om goed in te kunnen slapen, welke niet veel bijwerkingen heeft op de rest van je doen en laten?

Ik heb de andere (vrijwel zelfde) vraag gelezen maar geen antwoorden gevonden op mijn vraag.

Dus een slaapmedicijn van de huisarts, waardoor je goed in kan slapen, maar niet dat je bijwerkingen hebt.

Welke zou dit dan eventueel zijn? Wel een die, als dit nodig is, meerdere nachten gebruikt mag worden.

Toegevoegd na 10 uur:
Ik bedoelde medicijn OP recept.
Mag wél met bijwerkingen zijn, maar vermeld dan wel welke bijwerkingen.

Drogistmiddeltjes werken niet.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (4)

Melatonine zou je kunnen helpen. Dit is zowel vrij verkrijgbaar als op recept. Verder zou ik niet zo snel iets weten wat je zonder bijwerkingen elke dag zou kunnen slikken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is een soort thee, dat heet: slaap lekker thee van pickwick
het bevat Kamille Valeriaan en Lavendel...
het helpt heel goed als je moeilijk in slaap kan komen....

het is geen medicijn, maar thee
en heeft geen bijwerkingen (volgens mij)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou, het hangt ervan af wat je onder "veel bijwerkingen" verstaat. De slaapmiddelen hebben allemaal wel bijwerkingen (zoals overigens zo goed als alle medicijnen), maar vergeleken met sommige andere medicatie vallen die bijwerkingen ook wel weer mee.

Als je via een arts een recept meekrijgt voor een slaapmiddel dan is de kans groot dat het gaat om een benzodiazepine, zoals temazepam of oxazepam. (De meeste benzodiazepines eindigen op -pam, ze worden daarom ook wel aangeduid als pammetjes, of benzo's) De benzodiazepines maken je suffig na inname, daardoor val je makkelijker in slaap. Probleem is dat deze werking nogal eens doorwerkt, ook als een persoon eigenlijk gewoon wakker er alert moet zijn. Temazepam bijvoorbeeld heeft een halfwaardetijd van 7-11 uur. Dit betekent dat dat het zijn werking heeft gedurende zo'n 21-33 (!) uur na inname. Gedurende al deze tijd kan je op zich gewoon alert overkomen, zeker jongere personen voelen zich ook niet suf, maar je reactie is dan toch wel duidelijk verminderd. Daarom mag je eigenlijk ook geen autorijden of zware machinerie gebruiken na gebruik van benzo's.
Door de sufheid kunnen mensen ook makkelijker vallen. Vooral bij ouderen is dit een probleem (er wordt wel gezegd:"Dokter ik benzo gevallen") Ouderen kunnen bij zo'n val makkelijker iets breken.
Zopiclon wordt ook vaak voorgeschreven, officieel valt het buiten de groep van de benzodiazepines, maar de werking is gelijk. Daarmee de bijwerkingen ook.
Van benzodiazepines wordt vaak beweerd, dat ze zeer verslavend zijn. Dit speelt alleen op het moment dat ze gedurende langere tijd (meer dan een week of twee) elke dag genomen worden. Zolang iemand het merendeel van de tijd gewoon uit zichzelf slaapt speelt dit probleem eigenlijk niet.

Soms worden anti-allergiemedicijnen als slaapmiddel gebruikt, vooral promethazine. Deze medicijnen hebben sufheid als bijwerking, waarvan dan dus juist gebruik gemaakt wordt. De sufheid is dan dus weer een probleem (voor promethazine 30-42 uur)

Tot slot is er melatonine. Melatonine is een stofje in de hersenen, die het dag-nachtritme regelt. Een effect van melatonine is dan ook alleen aangetoond in het geval dat dit ritme ontregeld is; dat is maar in een beperkt aantal gevallen zo.

Dit zijn de opties; oordeel zelf maar.

Overigens zou je van je arts alleen een recept mee moeten krijgen als er sprake is van een slaapprobleem. Dat wil zeggen, dat je overdag minder functioneert door het slechte slapen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Valeriaan. Dit zorgt ervoor dat je rustiger wordt en goed slaapt. Bij de kruidvat is ook extra sterk te koop. En er zijn geen bijwerkingen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing