Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

welke bijwerkingen krijg je van stoppen met adhd medicijnen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Medisch gezien: U kunt niet in één keer stoppen. Bouw in enkele dagen af. Als u plotseling stopt, kunt u misselijk worden of gaan trillen en beven.

Daarnaast zou ik ook het gebruik van medicijnen voor ADHD zoals Ritalin afraden. Je hele persoonlijk wordt hiermee afgestompt. En er zijn beter manieren om hiermee om te gaan. Bijgevoegd alternatieven voor medicijnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amfetaminen als methylfenidaat(Ritalin en de slow release versie Concerta) geven enige dagen vaak flinke ontwenningsverschijnselen, dysforie , trillen, ernstige concentratieproblemen en soms komen psychosen voor.
Dit kan zelfs meer dan een week aanhouden, daarna zijn de lichamelijke verslaving effecten wel afgelopen maar de psychische afhankelijkheid soms niet.
Helaas nemen mensen deze middelen (of blijven ze gebruiken) omdat het voor hen niet altijd duidelijk is of de verschijnselen van het stoppen door AD(H)D komen of abstinentieverschijnselen zijn.
Ook een reboundeffect ( het zich verhevigd voor doen van de verschijnselen waarom men Ritalin gebruikt) kan de kop opsteken (en doet dat meestal) waardoor het voor de patient en zelfs voor artsen lastig in te schatten is welk verschijnsel uit een der bovengenoemde oorzaken na stoppen optreedt.
Daarom wordt wel uitsluipend gemediceerd.( steeds een beetje minder).

Bij het relatief nieuwere Strattera is het een heel ander verhaal, het werkt op de dopamine heropname remming in op een soortgelijke wijze als SSRI 's bij serotonine doen.
(uitleg van een psychiater) en ook daar is uitsluipen de betere oplossing.
Plotseling stoppen geeft bij Strattera dopamine gerelateerde problematiek, waaronder verschijnselen die aan Parkinsonisme doen denken, dit is van voorbijgaande aard
De wijze van uitsluipen, de therapietrouw(!!!), de dosis en de tijd van gebruik zijn , naast het persoonlijk bevinden per mens verschillend.

Hoe je ook uitsluipt, enig hinder zal moeilijk te voorkomen zijn maar de te behalen winst is, zeker als het middel onterecht is voorgeschreven, wat vroeger is gebeurd,
best groot.
De vervlakking maar ook, vooral bij Ritalin, wisselende bloedconcentratie en dus de werking per moment maken zelfs van mentaal stabiele mensen dat ze zich in een rollercoaster wanen.

Als het je lukt te stoppen is na enige weken de wereld al een stuk mooier en als je volhoudt te stoppen gaat de zon na ongeveer een maand echt weer schijnen.

Deze info bevat zowel feitelijke info, ervaringen van patienten als eigen observatie van patienten. Pro forma geef ik aan dat het een eigen mening is.
Echter, het is wel de mening van iemand met ruim 20 jaar ervaringsdeskundigheid in het begeleiden van mensen met AD(H)D en aanverwante storingen in het autistisch spectrum.

Het is NIET mijn bedoeling wie dan ook te beledigen, mocht het daar soms de schijn van hebben, mijn excuses daarvoor.

Toegevoegd na 1 minuut:
Zie reacties
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb vroeger zelf ritalin geslikt, en dat werd toen ik er mee ging stoppen afgebouwd.
De enige "bijwerking" die ik had was dat ik vrij veel ging eten.
De ritalin ontnam eetlust
Toen ik ermee stopte had ik ineens veel honger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing