Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe kunnen ze je pufjes geven voor copd terwijl niet eens zeker is of ik het heb?

heb 4 dagen in ziekenhuis gelegen omdat ik zo benauwd ben, de arts gaat er gelijk van uit dat ik copd heb, niet eens onderzocht?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Het kan onderdeel zijn van een differentiele diagnose. Misschien denkt de arts aan een aantal oorzaken, en wil hij met de pufjes bevestigen of uitsluiten dat het COPD is.
12 jaar geleden
Die pufjes zijn niet per se een behandeling voor COPD, maar voor meerdere (obstructieve) longaandoeningen, en dienen voor symptoomverlichting.

Je hebt waarschijnlijk een bronchusverwijder en/of inhalatiesteroïden gekregen (bijvoorbeeld salbutamol en/of budesonide) - deze zorgen ervoor dat je bronchiën wijder gaan staan en eventuele zwelling of ontsteking vermindert, zodat je makkelijker ademhaalt en minder benauwd wordt.

Overigens wordt de diagnose COPD gesteld op basis van spirometrie (longfunctietest) en anamnese, plus het bekijken hoe de patiënt reageert op inhalatietherapie, en aanvullend eventueel nog beeldend onderzoek (foto/scopie). Misschien bedoelde je arts dat hij wilde uitsluiten of je COPD hebt, door te kijken hoe je reageert op de medicatie - daar kan ik verder natuurlijk weinig over zeggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing