Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat zijn koolstofkorrels?

Hallo,

mijn kameraad is met een vriend van hem naar Istrië (Kroatië) getrokken voor vakantie, ik kreeg net een mail binnen dat zijn vriend via de apotheek koolstofkorrels heeft gekregen, ik weet natuurlijk ook niet wat het is en waar het voor dient en wil het ook niet direct vragen waarom :)

Weet iemand wat koolstofkorrels zijn en waar het voor dient eventueel?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Dat kan bijna niet anders zijn dan het product dat overal ter wereld verkocht wordt als "norit", volgens de Nederlandse aanduiding.

Norit is actieve koolstof. Dat zijn korrels van koolstof die met een speciale behandeling "gepoft" worden zodat er een enorme oppervlakte ontstaat (tot 2000 m²/gram)
Norit is daarom buitengewoon geschikt om vloeistoffen te zuiveren, omdat stoffen die daarin opgelost zijn aan de koolstofkorrels zich binden ("adsorptie" is de juiste term hiervoor, met een "d", niet met een "b")
Norit krijg je van de apotheek (zonder recept) als je last hebt van beginnende diarree, en van de arts als je vergif hebt ingenomen.

Vaak denkt men dat norit werkt door overtollig water in je darm op te nemen, maar dat is niet juist. Norit werkt op de volgende manier: de toxines die de bacteriën in je darmen produceren (of het vergif die je geslikt hebt) binden zich aan de koolstofkorrels en zo voorkom je dat deze toxines hun effect doen in je lichaam. De volgende dag ziet je ontlasting een beetje vreemd uit, maar het kan enorm helpen bij milde diarree.

Norit wordt ook voor talloze toepassingen in de chemische en levensmiddelenindustrie toegepast, om toxines te elimineren, kleurstoffen te verwijderen, ongewenste geuren op te nemen, water te zuiveren...
Goedkoper dan norit, en niet geschikt als medicijn zijn diatomeeënaarde, zoals b.v. bentoniet of sepioliet, die je vindt b.v. in de kattenbak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Er wordt waarschijnlijk een soort van Norit bedoeld. dat is een middel van kool tegen diarree
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing