Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is Paroxetine slecht voor je gekeken naar de bijwerkingen op lange termijn?

Ik heb Paroxetine voorgeschreven gekregen maar na het lezen van forums hierover op internet ben ik toch wel heel erg geschrokken. In eerste instantie is de werking van het middel precies wat ik nodig heb, maar de lange termijn bijwerkingen kunnen heel ingrijpend zijn lees ik. Denk bijvoorbeeld aan verminderde vruchtbaarheid en een verminder seks leven door dit medicijn. Heeft iemand hier ervaringen mee?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (4)

Ik ken veel mensen die het langdurig slikken, voor sommige mensen is het middel de manier om een normaal leven te leiden en dan zijn de eventuele lange termijn effecten van minder belang.

Je moet altijd afwegen wat de voordelen en de nadelen zijn en je hoeft het niet je hele leven te slikken natuurlijk. Houd ook rekening met heftige bijwerkingen gedurende de eerste weken, zorg dat je die goed kent (lees de bijsluiter dus ook op dat punt goed) en stop nooit zomaar met paroxetine, dat moet je echt rustig afbouwen (net als dat je het rustig moet OPbouwen).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit soort middelen hebben inderdaad veel bijwerkingen. Het is altijd een afweging van nut, relatieve noodzaak en bijwerkingen. De effectiviteit van antidepressiva is over het algemeen laag (slechts 10-15% ten opzichte van placebo) maar bij sommige mensen werken andere behandelingen niet, terwijl zij wél goed op antidepressiva reageren. Als iemand dan dusdanige klachten heeft dat hij er ernstig door beperkt wordt of er erg onder lijdt, kan medicatie een optie zijn.

Het is eigenlijk nooit de bedoeling dat mensen langdurig deze middelen gebruiken, hoewel dat in de praktijk helaas wel veel voorkomt. De richtlijn is om na het opknappen van depressieve klachten nog zes maanden door te behandelen, en dan af te bouwen. Het is dus niet zo dat je de bijwerkingen van dit middel nu voor altijd voor lief zult moeten nemen: het kan soms nodig zijn om tijdelijk medicatie te gebruiken als het heel slecht gaat en andere behandelingen onvoldoende helpen, maar het is in principe bedoeld om tijdelijk te gebruiken. Veel mensen bouwen na verloop van tijd deze medicatie dan ook succesvol af.

Mijn perceptie is dat mensen juist bij langdurig gebruik ook bang worden om te stoppen, en dus zich er steeds meer afhankelijk van gaan voelen. Soms spreek ik (beroepsmatig) mensen die echt ernstige bijwerkingen hebben, van erectiestoornissen tot coördinatiestoornissen waardoor ze moeite hebben met lopen, maar die niet durven afbouwen. Dat is jammer, want als je de klachten van deze mensen over de jaren heen in kaart brengt, geldt voor veel patiënten dat ze medisch gezien al jaren geleden hadden kunnen afbouwen.

Maar er zijn natuurlijk ook mensen die weinig last hebben van bijwerkingen, of die de bijwerkingen voor lief nemen omdat de medicatie hen echt lijkt te helpen. De bijwerkingen zijn vaak de eerste periode het heftigst, in de eerste twee weken kunnen mensen er echt letterlijk ziek van zijn. Na verloop van tijd wordt dat minder, en de precieze bijwerkingen verschillen enorm per persoon en per middel. Het is dus nooit vantevoren te voorspellen welke bijwerkingen iemand krijgt. Overigens is mij niet bekend dat er bij langdurig gebruik onherstelbare schade zou ontstaan, bij het stoppen met de medicatie verdwijnen de bijwerkingen ook weer. Het enige effect dat na zou werken ook na stoppen zou kunnen zijn de invloed die antidepressiva kunnen hebben op bipolaire stoornissen (o.a. het veroorzaken van een 'rapid cycling' patroon), maar volgens mij is dat nooit helder aangetoond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ikzelf neem ze niet, nooit, never! Ik heb iemand meegemaakt die het wel innam en heb die persoon zien veranderen in een onverschillig iemand, kwam ook kilo's aan, gaapte en geeuwde voortdurend. Niet TE doen.
Gelieve bijgevoegde link eens goed te doorlezen aub en ohja, in Amerika is het verboden. Ik zou zeggen, bezint voor je ermee begint!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het korte antwoord luidt: Ja, het is slecht voor je.

SSRI's (waar Paroxetine er 1 van is) zijn niet effectief, zwaar verslavend en hebben erg serieuze bijwerkingen.

Als je een middel wilt gaan gebruiken om je serotonine gehalte te verhogen (want dat is wat anti-depressiva in theorie zouden moeten doen) zou het verstandiger zijn om de directe precursor voor serotonine te kiezen: 5-HTP.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing