Is het waar dat melatonine (op recept) kan helpen om de ontwenningsverschijnselen bij het afbouwen van benzodiazepinen te verminderen/tegengaan?
Na een melatonine-test gedaan te hebben kwam bij de neuroloog naar voren dat ik helemaal geen melatonine aanmaak. (ter vergelijking: normale waardes liggen rond de 4- 12 in de avond, bij mij minder dan 0,5). De melatoninetabletjes die ik nu voorgeschreven heb gekregen (5mg) lijken goed aan te slaan, waardoor ik helemaal geen behoefte meer heb om temazepam te slikken, iets wat ik (bijna) dagelijks deed (10 mg capsule). Nu heb ik ergens gelezen dat melatonine ook wel wordt ingezet om te helpen stoppen met het gebruiken van benzodiazepinen en dat je daardoor minder of geen last zal krijgen van ontwenningsverschijnselen. Aangezien ik volgende week weer moet beginnen met school/werk, zou mij dit heel goed uitkomen. Ik heb nu al 3 dagen geen temazepam meer gehad en merk eigenlijk geen verschil. Komt dat nog, of is de dosis die ik slikte daarvoor te laag, of helpt de melatonine dit te onderdrukken?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.