Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wie kan mij Gaviscon en een protonpompremmer vergelijken?

Hallo,

beide producten zijn om het maagzuur te remmen, maar de ene is zonder voorschrift verkrijgbaar (Gaviscon) en het ander op recept (protonpompremmers zoals Omeprazol, Pantoprazol, Pantomed, etc...)

Ik heb enkele weken geleden een bloedonderzoek en een gastroscopie gehad en ze hebben vastgesteld dat ik de bacterie Helicobacter pylori zou hebben in mijn lichaam waarvoor ik 7 dagenlang 2 verschillende antibiotica en een hoog gedoseerd protonpompremmers heb moeten gebruiken.

Voor ik begon met die kuur nam ik al reeds zo'n 9-tal maanden een Omeprazol 20mg 1 capsule/dag.

Mijn huisarts vertelde, eens we die bacterie uitroeien en definitief doden dan kunnen we eventueel afbouwen en misschien totaal stoppen met die maagzuurremmers...

Ik moet wel zeggen dat ik intussen verhuisd ben, dus ik moet nu een nieuwe huisarts opzoeken en hem/haar ook op de hoogte brengen hiervan.

Dit gezegd zijnde; ik vroeg mij af wat de (voornamelijke) verschillen zijn tussen het middel Gaviscon (zonder voorschrift verkrijgbaar) en een protonpompremmer?

Kan iemand deze 2 geneesmiddelen even concreet vergelijken en wat ze beiden precies doen in ons lichaam?

Dank bij voorbaat

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
12.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

De meeste receptloze middelen tegen maagzuur zijn antacida, zo ook gaviscon. Antacida doen op zich niets aan het maagzuur, maar ze binden of neutraliseren het zuur, zodat het minder gemakkelijk terugvloeit in de slokdarm. Concreet voor alginezuur (gaviscon) geldt dat het een soort gellaagje legt op de maaginhoud.

Protonpompremmers remmen de protonpomp, een eiwit in o.a. de maagwand die zuur produceert. Deze middelen werken dus veel sterker, want deze cellen produceren door de protonpompremmer veel minder of zelfs helemaal geen maagzuur meer. Er zijn nog andere cellen die zuur produceren, dus je maag wordt dan niet geheel zuurloos, maar wel veel minder. Deze middelen werken dus niet alleen tegen refluxklachten, maar zijn ook geschikt voor de behandeling van patiënten die - zoals bij jou het geval was - belast zijn met de helicobacter pylori bacterie, met maagzweren, en bij patiënten die langdurig maagirriterende geneesmiddelen (zoals NSAID's) moeten gebruiken.

Het verschil? Antacida werken alleen tegen refluxklachten, en protonpompremmers werken ook tegen andere maagklachten. Antacida zijn niet geschikt voor langdurig gebruik, o.a. omdat er rebound kan optreden: de maag gaat juist méér zuur produceren als je er mee stopt. Dat is vooral een probleem bij calciumcarbonaat (rennie) en minder bij gaviscon, maar ook gaviscon is niet geschikt om langdurig te gebruiken. Antacida zijn bovendien minder effectief. Een nadeel van protonpompremmers is wel dat door de sterke zuurreductie van de maag bepaalde stoffen minder goed opgenomen kunnen worden, vooral de opname van B12 kan een probleem zijn. Antacida kunnen trouwens ook de opname van bepaalde stoffen (inclusief sommige andere geneesmiddelen) bemoeilijken, maar dat is op te lossen door voldoende tijd (ten minste twee uren) aan te houden tussen het innemen van de middelen.

Antacida zijn dus - zoals de meeste zelfzorggeneesmiddelen - alleen geschikt bij milde, kortdurende klachten. Zodra er sprake is van ernstige klachten, of klachten waarbij er duidelijk een medisch probleem is, zoals een slokdarmontsteking of een schadelijke maagbacterie, of zodra de klachten langdurig aanhouden en niet overgaan met simpele maatregelen en eventueel kortdurend gebruik van een zelfzorggeneesmiddel, dan moeten de klachten behandeld worden door een arts. Een arts zal dan doorgaans bij zuurgerelateerde maagklachten een ander middel voorschrijven dan antacida, al zou het maar zijn omdat er meer effectieve middelen bestaan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De werking verschilt, de Gaviscon legt een soort kurk op je maag, waardoor het maagzuur niet omhoog kan, maar de aanmaak van maagzuur gewoon doorgaat.
De Protonpompremmers verminderen of nemen de aanmaak van maagzuur helemaal weg, waardoor je geen last van maagzuur hebt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding