Wie kan mij Gaviscon en een protonpompremmer vergelijken?
Hallo,
beide producten zijn om het maagzuur te remmen, maar de ene is zonder voorschrift verkrijgbaar (Gaviscon) en het ander op recept (protonpompremmers zoals Omeprazol, Pantoprazol, Pantomed, etc...)
Ik heb enkele weken geleden een bloedonderzoek en een gastroscopie gehad en ze hebben vastgesteld dat ik de bacterie Helicobacter pylori zou hebben in mijn lichaam waarvoor ik 7 dagenlang 2 verschillende antibiotica en een hoog gedoseerd protonpompremmers heb moeten gebruiken.
Voor ik begon met die kuur nam ik al reeds zo'n 9-tal maanden een Omeprazol 20mg 1 capsule/dag.
Mijn huisarts vertelde, eens we die bacterie uitroeien en definitief doden dan kunnen we eventueel afbouwen en misschien totaal stoppen met die maagzuurremmers...
Ik moet wel zeggen dat ik intussen verhuisd ben, dus ik moet nu een nieuwe huisarts opzoeken en hem/haar ook op de hoogte brengen hiervan.
Dit gezegd zijnde; ik vroeg mij af wat de (voornamelijke) verschillen zijn tussen het middel Gaviscon (zonder voorschrift verkrijgbaar) en een protonpompremmer?
Kan iemand deze 2 geneesmiddelen even concreet vergelijken en wat ze beiden precies doen in ons lichaam?
Dank bij voorbaat
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.