Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

kan een dokter antidepressiva voorschrijven zonder dat je ouders het weten?

Ik heb het echt nodig denk ik

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (5)

Als je het echt nodig hebt volgens de dokter en je wilt niet dat je ouders het weten, dan heeft de dokter geheimhoudingsplicht. Dat wil zeggen dat hij dit aan niemand door mag vertellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat hangt af van je leeftijd. Je huisarts heeft een beroepsgeheim, óók bij minderjarigen. Maar voor een behandeling moeten je ouders toestemming geven. Bij kinderen onder de 12 beslissen de ouders over een behandeling, ik neem aan dat jij ouder bent. Tussen de 12 en 16 beslis je samen, en vanaf 16 mag je zelf beslissen.

Je huisarts heeft dan dus beroepsgeheim, maar een huisarts zal niet snel een antidepressivum voorschrijven aan een jong iemand, zeker niet wanneer de ouders niet op de hoogte zijn. Vooral bij jongeren kunnen dergelijke middelen bepaalde symptomen van een depressie soms verergeren in het begin van de behandeling (de eerste paar weken). Het is dan extra belangrijk dat je omgeving weet wat er aan de hand is, en waar ze op moeten letten. Daarbij: als jij nog thuis woont, lijkt het me sowieso niet fijn om dit soort dingen stiekem te doen. Een depressie heeft altijd meerdere oorzaken, en de omgeving speelt ook een rol. Dus bij behandeling door een psycholoog, zullen zeker bij jongeren vaak ook de ouders betrokken worden.

Als je onder behandeling bent van een psychiater, gelden in principe dezelfde regels en bezwaren. Wettelijk gezien heb jij recht op je privacy, zeker als je 16 bent, of zelfs 18 jaar of ouder. Maar wanneer bij een jong iemand antidepressiva worden voorgeschreven, kan het niet juist informeren van de omgeving echt ernstige consequenties hebben.

Ben je al onder behandeling, van een psycholoog of psychiater? Heel vaak is een depressie ook te behandelen zónder medicatie. Als je arts zegt dat je medicatie nodig hebt, en je bent bang om dit met je ouders te bespreken, kan de psycholoog of psychiater, of je huisarts, je ook helpen om hierover te praten met je ouders. Desnoods kan de arts aan je ouders vertellen waarom hij/zij denkt dat je medicatie nodig hebt, zodat je dit zelf niet hoeft te doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan, en dat mag, maar wat jij nodig hebt is geen medicatie, maar therapie. Medicatie zorgt alleen maar voor het tijdelijk eraf halen van de scherpe kantjes, als je ermee stopt komt alles weer terug, tenzij je je problemen echt aanpakt dmv psychotherapie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In principe zou dit kunnen. Toch denk ik dat het belangrijk is om je problemen met je naaste te bespreken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ligt aan je leeftijd. Als onder de zestien jaar bent, dien zowel jij als je ouders toestemming te geven voor behandeling. Ben je onder de twaalf bepalen alleen de ouders de behandeling. Ben je zestien jaar of ouder bepaald jij zelf de behandeling en kunnen je ouders geen info opvragen. Houdt er wel rekening mee dat wanneer je ouders de rekening van je zorgverzekering betalen zij er vanzelf achterkomen dat je medicatie slikt, vanwege het kostenoverzicht die ze zullen ontvangen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing