Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan iemand mij vertellen of je mag duiken als je Celebrex gebruikt als reuma-medicatie? Ik het nergens terugvinden ook niet in de bijsluiter.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Ik zou vooral niet weten waarom het níet zou kunnen, in het farmacotherapeutisch kompas staat er ook niets over. Ook heeft het middel geen bijwerkingen die bij duiken extra gevaarlijk zouden kunnen zijn.

Om te kijken of er iets bekend zou zijn over dit middel en duiken, ben ik gaan googelen. Ik kwam een forum tegen over duiken en specifiek-geneeskunde vragen, en daar stelde iemand een vraag met betrekking tot cholesterol- en bloeddrukmedicatie, én Celebrex, en of scuba duiken daarmee een probleem zou zijn. Het enige antwoord dat gegeven werd, was gerelateerd aan het letsel waarvoor dat genomen werd, niet aan het middel zelf (zie bron).

Ik ga er dus vanuit dat het geen probleem is. Alleen is een advies - ook nog gericht aan iemand anders - op internet natuurlijk nooit een vervanging voor een consult met je eigen arts of apotheker. Daarnaast is het goed om - zoals bij elke chronische ziekte - eerst een arts te consulteren voordat je gaat duiken. De medicatie lijkt me geen probleem, maar misschien zijn er wel nog speciale aandachtspunten wat betreft je reuma.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als ik de bijwerkingen lees, maar ik ben geen arts, dan moet het kunnen.
Maar voor een duikbrevet moet je ook een doktersverklaring hebben, dus daar kun je het ter sprake brengen.

Praktisch vraag ik me af of het goed is voor je. Duiken doe je meestal in kouder water dan de omgevingstemperatuur boven het water. Duik je in een nat pak, dan lijkt me dat geen pretje met reuma.
Zorg dan in elk geval voor een droogpak met extra thermokleding.
Zo voorkom je ook kramp. Dat is namelijk wel funest voor een duiker. Houd daar dus rekening mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing