is het schadelijk om 3 keer dicht achter elkaar, antibiotica te slikken?
Toegevoegd na 7 minuten:
ik heb 1 september een kuur gehad voor keelontsteking, 1 november voor blaasontsteking en 2 januari weer voor blaasontsteking.
Ik heb de ziekte van pfeiffer.
Antibiotica worden steeds vaker – al dan niet preventief – voorgeschreven. Alsof het wondersnoepjes zijn. Dat zijn het echter niet… Elk antibioticum is anders. Antibiotica die tegen een groot aantal bacteriegroepen werken noemt men breedspectrum-antibiotica. Wanneer het identificeren van een ziekteverwekker lastig is, lijkt een breed-spectrumantibioticum dus voordehandliggend. Maar er zijn nadelen: • De darmflora vormen een natuurlijke afweer tegen binnendringende schadelijke micro-organismen. Darmflora worden door een breed-spectrumantibioticum vernietigd.
• Daarnaast kunnen darmflora die breed-spectrumantibiotica overleven zich ontwikkelen tot ziekteverwekkers. Algemene nadelen van antibiotica zijn:
• Hoe vaker je antibiotica gebruikt, hoe minder doeltreffend ze worden.
• Antibiotica werken geenszins bij griep, koorts of verkoudheid, maar worden hierbij steeds vaker – al dan niet preventief – voorgeschreven.
• Antibiotica kunnen slecht tegen lage pH-waardes (zuurgraad), waardoor orale antibiotica (pillen, tabletten of drankjes) niet optimaal werken.
• Veel bacteriesoorten ontwikkelen resistente stammen om zich te weren tegen antibiotica. Daardoor moet men het werkingsspectrum van antibiotica steeds weer verruimen en nieuwe antibiotica ontwikkelen.
• Resistente bacteriën kunnen van mens op mens worden overgedragen. Wanneer een groot deel van de bevolking dagelijks antibiotica zou gebruiken, wordt iedereen op den duur dus resistent.
• Resistentie voor antibiotica betekent dat ziektes die vandaag te dag te genezen zijn, mogelijkerwijs morgen weer dodelijk zijn. Bron: http://www.gezondenzo.net/zijn-antibiotica-echt-zo-gevaarlijk-als-vaak-wordt-beweerd/ Oh..??
Antibiotica zijn niet per se ongezond of gezond. Ze moeten zeker niet 'als snoepjes' worden voorgeschreven - zoals bij alles geldt ook hier: alleen indien nodig en in een juiste dosering. (Denk maar aan water: 2 liter drinken op een dag is prima, 10 liter achter elkaar drinken is beslist ongezond.)
De meeste artsen schrijven antibiotica voor als dat NODIG is, en ja, de darmflora lijdt daaronder. Maar doorgaans is dat een minder groot probleem dan de ziekte niet behandelen.
Je kunt hoe dan ook niet zeggen 'antibiotica zijn sowieso ongezond', wel dat het geen middelen zijn die je zomaar moet nemen (daarom zijn ze ook alleen op recept verkrijgbaar). Dat dat zinnetje niet waar is, betekent niet dat antibiotica dus 'gezond' zouden zijn, wel dat het soms de beste keuze uit twee 'kwaden' is (de bijwerkingen van de kuur versus de nadelen van niet behandelen).
Aan die nuance ga je geheel voorbij, en daar reageer ik op.
Overigens waag ik het tweede punt van je lijstje 'algemene nadelen' te betwijfelen - een arts die antibiotica tegen griep of verkoudheid voorschrijft lijkt me lastig te vinden. Als er door/na een virusinfectie bijvoorbeeld bacteriële longinfecties ontstaan, is het wel zinvol, maar dan wordt het niet 'tegen' griep etc. voorgeschreven.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.