Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is het verschil tussen Doxycycline en Minocycline?

Hallo. Ik vroeg me af wat nou echt het verschil is tussen die 2 medicijnen? Want volgens de bij sluiter doen ze allebei hetzelfde. Doxycycline is wel duurder, betekend dat dan dat die ook beter is? Het gaat over de behandeling voor rosecea. En dan heb je volgens mij ook tetracycline.. Iedergeval kan iemand mij er wat meer over vertellen? Alvast heel erg bedankt!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Het zijn verschillende antibiotica. In principe zit er weinig verschil tussen.

Als je voor de een resistent bent, kan je een ander antibioticum proberen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doxycycline en Minocycline zijn beide antibiotica.

In principe kunnen ze dus bij bv. een ontsteking beide worden gebruikt. Echter kan het zijn dat de ziekteverwekker resistent is tegen een van beide antibiotica. In dat geval zal dus de andere (of een geheel andere) gebruikt worden.

Er zijn vele antibiotica, met penicilline als de bekendste vorm.

Toegevoegd na 7 minuten:
tetracycline is overigens een groep van antibiotica. Doxycycline en Minocycline vallen binnen deze groep.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zoals eerder gezegd vallen beide medicijnen onder een groep, namelijk tetracyclines.

Het verschil tussen doxycycline en minocycline is dat:

doxycycline wordt toegepast bij:
Infecties, veroorzaakt door voor doxycycline gevoelige micro-organismen, van de luchtwegen (incl. KNO), urinewegen, maag-darmkanaal, huid en weke delen. het wordt ook wel eens toegepast bij bepaalde ooginfecties.

minocycline wordt toegepast bij:
infecties van huid en weke delen, van het urogenitale stelsel en van het maag-darmkanaal.

kort samengevat kan ik je vertellen dat minocycline bij een matige infectie van de huid en tetracycline bij meer diep gelegen infecties wordt toegepast.

Er is nog een verschil, namelijk dat minocycline bij overgevoeligheid voor β-lactam antibiotica wordt voorgeschreven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing