Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom zit mijn staartbotje in de weg?

Ik sport en elke week tijdens en na de sit ups doet mijn staartbotje erge pijn. Het zit in de weg als ik omhoog wil komen.
Na een paar dagen doet mijn staartbotje erge pijn omdat ik toch de sit ups heb gedaan.

Niemand anders lijkt hier last van te hebben.
Kan het zijn dat het bij mij meer uitsteekt dan het zou moeten? En wat doe ik hiertegen? Op 1 kant leunen werkt niet.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (4)

ga op een kussentje zitten
waarschijnlijk heb je niet genoeg spek op de billen er rust je staartbotje op de grond
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sit Ups maken geen deel meer uit van buikspieroefeningen. Zoek een goede sportschool. De sportschool waar ik naar toe ga heeft speciale buikspier uurtjes. Sit Ups doen we daar nooit omdat ze niet effectief zijn en niet goed voor je gestel.

Toegevoegd na 8 minuten:
Een crunch is een stuk gezonder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je een wat hollere rug of een meer gekanteld bekken dan gemiddeld ? Dan kan het zijn dat de druk op het staartbeen wat groter is dan bij iemand die dat niet heeft.
Als het snel irriteert: stoppen met de bewuste oefening en -al dan niet in overleg- op zoek gaan naar alternatieve oefeningen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedoel je heiligbeen of echt het staartbeen?
Zie op onderstaande afbeelding. Het staartbeen zijn de botfragmenten die los, dus onder het heiligbeen, zijn weergegeven.

Er zit veel anatomische variaties per persoon in de stand en bouw van het heiligbeen of staartbeen. Bij de ene staat deze wat meer bijvoorbeeld achterover gekanteld dan bij de andere. Of steken de botpunten in het midden van het heiligbeen meer of minder uit.
Mogelijk in jou geval heb je bij je sit ups wat meer contact met de botpunten en een harde ondervloer, wat pijnklachten / irritatie kan geven van de verschillende kapsels en banden die eroverheen gespannen zijn of wat druk op het botvlies, wat rond elk bot aanwezig is en bijzonder gevoelig.

Zoals gesuggereerd kan je mogelijk op een kussentje zitten, niet veel meer.
Indien je nooit eerder op je stuitje gevallen bent dan lijkt het me redelijk onschuldig.

Toegevoegd na 2 minuten:
ps. ik heb er trouwens ook last van. Doe nu vaak situps op zo'n grote skippybal. geen pijnklachten en veel effectiever!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing