Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Het beste antwoord

Door je bloed te laten prikken kunnen ze dit meten. Soms geeft een test met urine (op een stripje) ook een indicatie, maar normaal mag er geen suiker in de urine zitten. Een bloedtest is een stuk nauwkeuriger.

Toegevoegd na 2 minuten:
Er zijn inderdaad gradaties mogelijk. Het suiker wordt afgebroken door insuline en als je alvleesklier dat minder maakt kan je ook een "beetje" suikerziekte hebben als het hormonale regelsysteem zelf ontregelt is.

Verder spreken ze van drie typen: Diabetes I, II en zwangerschapsdiabetes.

Toegevoegd na 9 minuten:
Vooral bij Diabetes Type II, dat voorkomt bij overgewicht kan je inderdaad bijna diabetes hebben. Door het overgezicht kan het insuline zijn werk niet goed doen. Ik merk dat zelf helaas ook af en toe. Afvallen en bewegen werkt dan dubbel positief. De cellen kunnen weer gevoeliger worden voor insuline en door het gewichtsverlies beweeg je weer beter.

Toegevoegd na 32 minuten:
overgezicht = overgewicht
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ten eerste heb je klachten van vermoeidheid, veel plassen en dus ook dorst. Je kan je bloedsuiker meten dmv een apparaat die de bloedsuiker meet. Het beste is omdat nuchter te doen. De waarden moet tussen de 3 en de 9 zitten. Maar er kan ook een bloedafname genomen worden om de waarden over de dag te meten. Als je twijfels hebt ga naar de huisarts om het te laten meten. Je hebt diabetes type 1 en 2. Bij type 1 maakt het lichaam helemaal geen insuline meer aan. Mij type 2 nog wel, maar niet voldoende. Type 2 komt veel voor bij ouderen en bij mensen met overgewicht.
Het kan zijn dat je het bijna hebt als de waarden te hoog zijn, maar nog net niet genoeg om medicijnen te moeten gebruiken. (Vaak bij overgewicht)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Diabetes heb je wel of niet. Bijna diabetes bestaat niet. De ingrijpendheid van de behandeling verschilt wel sterk. zo zijn er mensen die met een dieet en meer bewegen de glucose waarden in het bloed onder controle weten te houden. Het andere uiterste is dat mensen op een "intensief regime" worden ingesteld. dit houd in grote lijnen in dat mensen 5 x per dag insuline injecteren, rekening houden met voeding en 4x per dag glucose waarde bepalen.

Beide (en alle tussenvormen) hebben even "erg" diabetes. Alleen de ingrijpendheid van de behandeling en mogelijk het type diabetes is anders.

Het ene type diabetes is trouwens ook niet "erger" dan het andere. In bovenstaand antwoord staat dat er 3 soorten diabetes zijn. de genoemde soorten zijn inderdaad de 3 meest voorkomende soorten. er staan op de website van het diabetesfonds nog 5 andere soorten genoemd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo'n 5 jaar geleden voelde ik me heel moe op het werk. Collega's raadde me aan naar mijn huisarts te gaan. Ik dacht in de eerste instantie aan de ziekte van Pfeiffer, maar het was Diabetes. Diabetes 2 weltverstaan. Er zijn 2 soorten Diabetes; Diabetes 1; daarbij moet je jezelf insuline prikken omdat je alvleesklier niet meer vanzelf werkt door extreem overgewicht. Diabetes 2 hoef je geen insuline te prikken; alleen medicijnen in te nemen waarvan Metformine 500 of Metformine 850 (dosering) het meest gangbaar is. Ik ben de laatste tijd beter gaan leven in de zin van gezonder eten en meer beweging dat ik 12 kilo ben afgevallen en nu op een goed gewicht zit. Diabetes komt toch met veel vormen en omdat ik deze ziekte al jaren heb kan het net zo goed zijn dat ik het al 10 of 20 jaar heb dan de 5 jaar dat het bij mij geconstateerd is. Ondanks mijn 37 jaar en mijn betere levenswijze dus is mijn Diabetes 2 overgegaan in ouderdomsdiabetes. Ik ben er niet blij mee want nu zit ik er permanent aan vast, maar laat je op alle gebieden informeren over deze sluipziekte waar overigens wel goed mee te leven is! SUCCES!!!

Toegevoegd na 8 minuten:
Laat je inderdaad goed informeren bij je huisarts, geef aan wat je klachten zijn. Je kan je bloed op Diabetes laten testen. ALS je diabetes hebt wordt je doorverwezen naar een diabetesconsulente die je regelmatig gaat controleren. Hou je zorgverzekeraar ook in de gaten, want het kan wat kosten qua bezoeken en medicatie. Een goede verzekeraar (EN wat voor verzekering je hebt) vergoedt een heleboel. Dat wilde ik je inderdaad wat de anderen zeggen ook meegeven. Je gezondheid is belangrijk! Nogmaals sterkte!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
extreem overgewicht is niet de enige reden voor type 1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat klopt, maar is 1 van de redenen. Ik bedoel het ook niet verkeerd. Gaf louter advies voor de vraagsteller... Ik bedoel het goed. Deze aandoening te hebben uit eigen ervaring is sowieso niet leuk ook al heb ik zelf geen extreem overgewicht gehad. Inderdaad zijn er genoeg mensen met Diabetes 1 met een normaal gewicht. Ik had wellicht de woorden 'onder andere' moeten gebruiken. Excuses......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Diabetes type 2 IS ouderdomsdiabetes. Althans, zo werd het vroeger genoemd, toen het vooral op oudere leeftijd voorkwam. Diabetici type 1 zijn juist vaak slanke of magere mensen. Tegenwoordig wordt vaak gesproken van insuline-afhankelijke en niet-insuline-afhankelijke diabetes maar daar doe je de verschillen tussen type 1 en 2 mee tekort. Overigens komt type 2 ook bij slanke mensen voor. Je kunt dus niet stellen dat overgewicht de oorzaak van DM2 is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Diabetes 1 wordt niet veroorzaakt door overgewicht, en bij sommige vormen van diabetes 2 moet je wel degelijk prikken.
Door een bloedtest op glucose. Is dat te hoog dan heb je diabetes. Bij een vermoeden van diabetes kan het beste de HbA1c worden bepaald, hetgeen iets zegt over het bloedglucose van de afgelopen 2 à 3 maanden.

Er bestaan meerdere soorten diabetes mellitus maar grofweg hebben we het meeste te maken met type 1 en type 2. Bij DM1 wordt er geen insuline gemaakt door de alvleesklier. Deze diabetici moeten altijd insuline spuiten. Bij DM2 wordt er aanvankelijk nog wel insuline gemaakt maar worden de cellen ongevoeliger voor, resistent tegen insuline, waardoor er steeds meer nodig is. In een verfdergevorderd stadium van de ziekte neemt ook de productie van insuline af, waardoor er bijgespoten moet worden.

Toegevoegd na 2 minuten:
Diabetes is diabetes maar bij type 2 zijn er gradaties, zoals hierboven duidelijk wordt. De behandeling varieert van alleen verbetering van de leefstijl, met name de voeding, via tabletten naar insuline spuiten.

Toegevoegd na 10 uur:
'Diabetes is diabetes' moet natuurlijk zijn 'een beetje diabetes bestaat niet.
(Lees meer...)
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In plaats van die min heb ik liever commentaar. Ik ben me er heus wel van bewust dat ook ik nooit uitgeleerd raak, maar op deze manier schiet dat natuurlijk niet op.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding