Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Duim is ontstoken wat te doen?

Mijn duim is sinds een week ongeveer ontstoken.
De ontsteking zit aan de zijkant van mijn nagel helemaal onderaan naast de nagelriem zeg maar.
In het hoekje zit het.
Het plekje begon geel/groenig te worden, het werd rood, begon te kloppen en uiteindelijk werd de achterkant van mijn duim ook dik.
Ik ben zondag mee naar de huisartsenpost geweest.
Deze heeft me toen twee verdovingen in mijn duim gegeven.
Dit bleek uiteindelijk niet op de plek van de ontsteking te werken.
Ze is toen gaan snijden zonder verdoving.
Ik zag er alleen maar bloed uit komen en geen pus.
Na die tijd was mijn ontsteking nog geel/groenig.
De volgende dag had ik al wel iets minder pijn.
De huisarts deed er weer een verbandje om en dat moest ik steeds nat houden.
Nu zijn we weer een dag verder en de ontsteking is nog steeds groen/gelig.
Mijn duim is weer ontzettend dik zowel aan de zijkant van mijn duim (bij de ontsteking) als aan de achterkant van mijn duim (daar zit een bobbel).
Ook is de huid bij de ontsteking knalrood en vanmiddag leek het wel paars te worden.
Mijn hele vinger doet pijn en straalt door in mijn hele hand.
Ik kan mijn vinger niet bewegen, elke beweging doet pijn.
Ik kan hem absoluut niet buigen en als ik het een klein beetje probeer dan geeft dat een branderig gevoel.
Ook het bot van mijn duim doet pijn.
Nu durf ik niet weer terug naar de dokter, omdat de verdovingen en het snijden zelf echt ontzettend pijn hebben gedaan.
Helpt het ook nog als ik mijn duim laat weken in de biotex?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
10.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Naar de huisarts of de Spoedeisende Hulp. De infectie is niet weggegaan maar voortgewoekerd. Daar moet je wat aan doen, anders staat je nog veel meer pijn te wachten en zelfs de kans dat je bot wordt aangetast met alle gevolgen vandien.

Het verdoven van een vinger en/of hand is meestal pijnlijk, maar geloof me, dat is niets vergeleken met wat er zal gebeuren als je niets doet. Dit gaat NIET meer spontaan over.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oud-verpleegkundige, en een nagelbijter - ik weet heel wat van dat soort ontstekingen. Normaal gaan ze met wat weken in soda wel snel over, zeker als je op wat voor manier ook het pus kunt laten ontsnappen. Maar als dat niet werkt, is het tijd voor drastischer maatregelen, hoe ellendig ook.

Andere antwoorden (8)

Onmiddellijk naar de huisarts!!! Als het kan nu!

Je hebt een antibioticakuur nodig. De ontsteking is al ver gevorderd. Als je te lang wacht zal het bot gaan ontsteken met alle gevolgen van dien.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Laat je duim een kwartiertje baden in soda. Doe daarna losjes een pleister om je duim heen waar je wat trekzalf of betadine op hebt gedaan.

Houd je nagelriem erg goed schoon en ga snel naar de huisarts. Wanneer je duim of nagelriem ontstoken is, maakt je lichaam namelijk een stofje aan waar je goed ziek van kan worden.

Toegevoegd na 5 minuten:
Je durft niet meer naar de dokter?! Zeker doen! Wat er gaat gebeuren als je niet gaat, gaat véél en véél meer pijn doen als wat de huisarts gaat doen!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
naar de dokter gaan en het laten behandelen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat wanneer je niet naar de huisarts gaat, je erg gaat verlangen naar de verdovingsspuit.
Dus morgenvroeg naar de huisarts, als je dat niet doet kan het zo uit de hand lopen dat je hele lichaam ziek wordt.
Als je soda of groene biotex in huis hebt vanavond nog doen. Ook een ibuprofen nemen kan goed zijn, daar zit een ontstekingsremmer in. Als de pijn alleen maar toeneemt vanavond huisartsenpost bellen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pijnstiller, en als je niet naar de huisarts kan naar de eerste hulp!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeker naar de huisarts gaan of liever nog zo snel mogelijk naar de eerste hulp. Wanneer je aan een ontsteking niets doet loop je allelei akelige risico's. Niet alleen tast de ontsteking je duim steeds verder aan maar ook je lichaam wordt ziek van de ontsteking. Het is dan ook belangrijk dat je voor dit probleem echt medische hulp inroept.
Ook al heb je angst voor de pijn. De gevolgen van aan modderen met allerlei huismiddeltjes is vele malen erger dan de pijn die het misschien even doet als de dokter je probeert beter te maken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ga weer naar je huisarts en neem iemand mee die je erdoor kan helpen.Dit wat je omschrijft lijkt mij niet echt fijn toe.Sterkte niet zelf meer gaan dokteren dat moet je nu echt niet meer gaan doen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zal er zeker niet mee doorlopen en toch maar ff wer naar de dokter
Weken met biotex kan zeker geen kwaad het zuivert
Maar als de ontsteking vanuit binnen uit komt zal dit niet gouw werken
Het is vervelend maar alleen een dokter kan nog helpen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding