Hoe ziet de voorbereiding van de colonoscopie eruit in het ziekenhuis?

Ik heb binnenkort een colonoscopie en normaal moet je de dagen van tevoren laxeren thuis, echter wordt ik de dag van tevoren opgenomen om dat laxeren te doen, dus de voorbereiding thuis moet ik niet doen. Hoe doen ze dit dan in het ziekenhuis?

tinus1969
een week geleden
Ik zou dat vragen aan de behandelend arts of dit specifieke ziekenhuis. Er zouden meerdere manieren kunnen zijn.
crispy
een week geleden
Behalve laxeren zou je ook een dieet moeten volgen voor enige tijd: bijvoorbeeld geen brood met pitjes, geen kiwi etc, omdat die zaadjes en pitjes lang in de darm kunnen blijven plakken.
https://gezonderleven.com/voeding-voor-een-colonscopie/

Antwoorden (3)

Het leegmaken van de dikke darm en endeldarm gebeurt door middel van een klysma.
een week geleden
Abcde
een week geleden
Heb je daar een bron van? Ik ben op zoek geweest en vind dit nergens terug.
ronron1212
een week geleden
Klisma is snel en efficient hoe dag je anders dan?
Abcde
een week geleden
Bij de meeste ziekenhuizen heb ik de voorbereiding die fremar noemt gelezen, maar die wordt thuis uitgevoerd, ook de klysma heb ik inmiddels gevonden, maar ook als thuisvoorbereiding. Ik vermoed dat jullie beiden het juiste antwoord hebben gegeven, maar dat het verschilt per ziekenhuis welke methode zij kiest, zowel voor thuis, als in het ziekenhuis. De reden van opname is onbekend, dat kan bijv. zijn door medicijngebruik of ziekte die het laxeren thuis ongewenst maakt. Van mij dus voor jullie beiden voorlopig een plus.
tinus1969
een week geleden
@ronron1212 ipv een klysma bv laxeermiddelen.
Leegspoelen darmen met PLEINVUE,dit is het belangrijkste wat je moet doen nl Pleinvue drinken.
Schema – de dag voor het onderzoek:
Los de inhoud van sachet met dosis 1 op in 500 ml water.
Start met een kopje warme heldere thee voor u de eerste dosis Pleinvue inneemt.
Drink tussen 18:00 uur en 19:30 uur de 1e dosis Pleinvue rustig met kleine slokjes, afgewisseld met tenminste één liter water of andere heldere vloeistof.
Na 19.30 uur mag u zoveel heldere vloeistof drinken als u wilt, tot de volgende dosis PLEINVUE. Hoe meer u drinkt, hoe schoner de darm.
Schema – de dag van het onderzoek:
Los de inhoud van sachets met dosis 2 (twee sachets) op in 500 ml water. Roer dit goed, totdat de poeder helemaal is opgelost. Dit kan acht minuten duren.
Drink de oplossing op volgens onderstaand schema
Heeft u uw onderzoek voor 12.00 uur?
Tussen 05:00 uur en 06:30 uur: Drink de 2e dosis Pleinvue rustig met kleine slokjes, afgewisseld met tenminste één liter water of andere heldere vloeistof.
Vanaf 2 uur voor het onderzoek mag u niets meer drinken.

Heeft u uw onderzoek na 12.00 uur?
Tussen 08:00 uur en 10:00 uur. Drink de 2e dosis PLEINVUE rustig met kleine slokjes, afgewisseld met tenminste één liter water of andere heldere vloeistof.
Vanaf 2 uur voor het onderzoek mag u niets meer drinken.
fremar
een week geleden
Abcde
een week geleden
Ik heb de bron gelezen en begrijp daaruit dat dit de voorbereiding is die je thuis doet. De vraag is hoe de voorbereiding eruit ziet in het ziekenhuis.
Abcde
een week geleden
Lees mijn reactie bij het antwoord van ronron1212 even. Jammer dat de minnaars de reden van de minnen niet aangeven. Van mij een plus.
Pieterke
een week geleden
@Abcde, @fremar: Dit is inderdaad de voorbereiding die je thuis moet doen.
Ik vond dit heel goed te doen overigens.
Geen min van mij.
Ger54
6 dagen geleden
Klopt helemaal wat hierboven staat, ik heb het 2 jaar geleden ook ondergaan, nadat bovenstaande procedure is uitgevoerd, kreeg ik via een infuus een roesje zodat ik geheel buiten westen was, na drie kwartiertjes werd ik wakker in de uitslaap kamer, en had van het geheel dus niets meegekregen.
Een colonoscopie kan plaatsvinden in de endeldarm en het eerste gedeelte van de dikke darm. Maar het onderzoek kan ook uitgevoerd worden in de gehele dikke darm tot het begin van de dunne darm.

Wordt het eerste gedeelte onderzocht, volstaat een klysma.
Maar bij een uitgebreid onderzoek volstaat een klysma niet.
Dmv verschillende laxeermiddelen (tabletten en drinken) moet de gehele dikke darm goed geleegd worden.

Omdat u opgenomen wordt om de voorbereiding (legen dikke darm) in het ziekenhuis te doen, zult u geen klysma krijgen, maar tabletten krijgen en laxeermiddelen moeten drinken.

De voorbereiding in het ziekenhuis is hetzelfde als de voorbereiding die u thuis uitvoert. Natuurlijk kunnen de tabletten en drank van een ander merk zijn.
Omdat u continu naar het toilet moet om te poepen, zult u de beschikking hebben over een eigen toilet.

Maar de vraag is waarom u de voorbereiding in het ziekenhuis doet.
Ofwel, waarom moet u hierin begeleid worden.
Dit kan veel redenen hebben:
- Sommige mensen lukt het niet om grote hoeveelheden te drinken. In het ziekenhuis kunnen ze een sonde inbrengen, zodat de laxerende drank in de maag komt. De patiënt hoeft de drank dan niet zelf door te slikken.
- Sommige mensen hebben dit onderzoek als eens gehad en de voorbereiding thuis uitgevoerd. Tijdens het onderzoek bleek de darm niet goed schoon te zijn, waardoor het onderzoek afgebroken moest worden. De patiënt moet dan opnieuw een onderzoek inplannen inclusief voorbereiding.
- Sommige mensen hebben gezondheidsproblemen waardoor de bloeddruk en bloedwaarden tijdens de voorbereiding scherp in de gaten moeten worden gehouden. Tijdens het drinken en laxeren zal een verpleegkundige geregeld de bloeddruk opnemen en bloedprikken.

Kortom,
De voorbereiding in het ziekenhuis is vergelijkbaar met de voorbereiding thuis (starten met tabletjes slikken, daarna laxerende middelen drinken, net zolang totdat je ‘helder water’ poept), maar de verpleging ondersteunt de patiënt omdat dit nodig is.
De bron geeft een voorbeeld (pagina 1) dat mensen het middel binnen krijgen met een sonde.
De tweede bron geeft ook aan dat sommige mensen meer begeleiding nodig hebben omdat laxeren niet voor iedereen eenvoudig is. Indien nodig kan ook een sonde aangelegd worden.
een week geleden
Abcde
een week geleden
Ik wil graag de bron van dit antwoord lezen.
KleinDuimpje
een week geleden
Toediening mbv sonde is toegevoegd!
Abcde
een week geleden
+ Bedankt voor de toevoeging. Ook jij geeft hiermee een prima antwoord. Als de vragensteller geen patiëntenfolder of mondelinge informatie heeft gekregen is dat in mijn ogen een misser van het ziekenhuis. Ik zou dat zeker aangeven. Hoe dan ook, er zijn meerdere methodes mogelijk en verschillende keuzes in laxeermiddelen om de darm schoon en leeg te krijgen. Het ziekenhuis bepaald, mogelijk per patiënt, welke gebruikt wordt.