Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Heeft iemand een remedie tegen lage rugpijn door artrose?

Ik ben 76 en heb veel last van mijn rug. Ooit een röntgenfoto laten maken waarop slijtage te zien was maar intussen behelp ik me met riemen die mijn rug verstevigen omdat het anders bijna onmogelijk is om nog te gaan winkelen.

4 maanden geleden
3.6K
tinus1969
4 maanden geleden
Ben je recent nog bij een fysiotherapeut geweest?
tinus1969
4 maanden geleden
En slik je medicijnen?
ronron1212
4 maanden geleden
Huisarts een bezoeken en je klacht bespreken.
tinus1969
4 maanden geleden
Dat zijn namelijk de logische eerste stappen; naar de fysiotherapeut voor diagnose/advies /oefeningen, en naar de huisarts of medicijnen zinvol zijn.
samaiphon
4 maanden geleden
Ik slik nogal veel medicijnen omdat ik ook diabetes 2 heb en pillen tegen hoge bloeddruk, bloedverdunners, inspuiting met insuline alsook antidepressiva. Ik heb met mijn huisarts al overlegd maar die heeft me verteld dat er inderdaad niet veel aan te doen is met de huidige staat van de wetenschap
Ritsuka
4 maanden geleden
Probeer met een fysio een behandelplan op te stellen. Door de riemen te gebruiken verslappen je rugspieren steeds meer, omdat je ze niet gebruikt
tinus1969
4 maanden geleden
Als je diabetes hebt, heb je dan ook overgewicht? Is afvallen, bv via Grip Op Koolhydraten (koolhydrastbeperkt), dan een optie? Dat belast ook je rug wellicht minder.
samaiphon
4 maanden geleden
ik gebruik die rugriem niet altijd hoor, alleen als ik ga winkelen en ja ik heb overgewicht: 115kg voor 1m82 maar heb wel zware benen, aard van de familie
Castle
4 maanden geleden
Zou een rollator of wandelstok je kunnen helpen?
Inekez1
4 maanden geleden
Wat bedoel je precies met winkelen? Een half uurtje boodschappen doen in de supermarkt, of 2 uur door een binnenstad langs etalages slenteren? En loop je dan ook met zware tassen te sjouwen? En hoe gaat het als je gewoon een stuk gaat wandelen, dus niet winkelen maar gewoon een half uur doorlopen in het park, bos of hei? Ik heb geen artrose, maar toen ik last had van lage rugpijn heeft het mij enorm geholpen om juist in de natuur te gaan wandelen op ongelijke paden. Door elke stap net een andere ondergrond te hebben, kwam mijn rug veel losser dan wanneer ik op verharde paden liep. Continu dezelfde houding lopen maakte het erger. Goed schoeisel helpt daarbij. En in mijn geval hielp het ook om met een rugzakje te wandelen, ook als daar nauwelijks gewicht in zat. Daardoor ging ik minder voorover gebogen lopen (wat ik automatisch deed om de rugpijn te ontzien, maar daardoor juist in stand hield).
samaiphon
4 maanden geleden
een 40-tal minuten om de 1,5 week boodschappen doen waarbij ik af en toe ergens moet gaan zitten omdat mijn rug dan pijn doet. vorig jaar heb ik nog tot eind september tennis gespeeld met 4 maar ons team is gestopt. donderdag deze week heb ik een ander team gevonden die af en toe een speler missen om met 4 te zijn en daar kan ik af en toe meespelen uiteraard met mijn rugriem om.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Zorg voor een goed, gezond lichaamsgewicht: Overgewicht leidt tot overbelasting van uw gewrichten. Een diëtist kan u adviseren over het volgen van een bepaald dieet, daarnaast begeleidt en motiveert de diëtist u bij het volhouden van dit dieet. Ook krijgt u inzicht in de persoonlijke factoren die hierbij een rol spelen.
Blijf bewegen: Wanneer u tijdelijk hevige klachten heeft, mag u het gewricht best even ontzien. Maar probeer zo snel mogelijk weer te gaan bewegen. Doe dit op een verantwoorde manier zodat u uw gewrichten niet overbelast. Overleg eventueel met een fysiotherapeut hoe u uw activiteiten weer op een verstandige manier kunt opbouwen.
Houd uw gewrichten warm: Warmte kan de klachten die kunnen optreden als gevolg van artrose verminderen. Zorg ervoor dat het in uw omgeving niet te koud is. Probeer regelmatig te gaan zwemmen in warm water.
Voorkom overbelasting: Gebruik bij het lopen eventueel een wandelstok.
(Lees meer...)
fremar
4 maanden geleden
jc54
4 maanden geleden
De vraag gaat over lage rugpijn. Dit antwoord betreft artrose in gewrichten, vandaar van mij een min.
fremar
4 maanden geleden
in de vraag staat lage rugpijn door artrose...zo dus
Inekez1
4 maanden geleden
- min van mij Je maakt er een gewoonte van om 1 woord uit een vraag te pakken, daar een website bij de googlen en dat dan lukraak hier als antwoord te plakken.
In de regel helpt bewegen om de pijn te verminderen bij artrose.
Als het om de onderrug gaat, dan zijn daar standaard oefeningen voor:
1/Op de rug liggen, knieën opgetrokken, en het bekken kantelen zodat de onderrug kromt, en dan weer terug. Deze beweging klein houden, zodat alleen de onderste rugwervels bewegen.
2/ook weer op de rug liggen, maar nu de benen gestrekt houden. Dan de voeten beurtelings naar beneden duwen zodat je bekken beurtelings links/rechts naar beneden gaat.
3/nogmaals op de rug liggend. en nu het rechter been over het linkerbeen naar links brengen zodat je onderrug draait. Dan weer terug, en datzelfde met linkerbeen over het rechterbeen naar rechts doen.

Deze oefeningen kan je dagelijks meerdere tientallen keren doen, en je voelt zelf aan wanneer je moet stoppen. Overbelasting is niet goed.
Je draait hiermee je bekken over 3 assen, en daarmee beweeg je alle relevante gewrichten.
(Lees meer...)
4 maanden geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding