Ik heb diabetes type II en heb last van gevoelige tong en "vooze" tong en tanden. Kent iemand dit?

Als ik naar nevenwerkingen bij diabetes type II op internet zoek dan vind ik dat nergens terug daarom deze vraag... Misschien is er iemand die dit ook heeft of er weet van heeft. Het mijn smaak aan vooral wanneer ik pikant eet en mijn tanden poets heb ik er ook last van. Met "voos" bedoel ik een soort minder gevoel aan tong en tanden en in Vlaaderen kent men dit woord wel denk ik of tenminste toch in de streek waar ik woon midden België.

4 maanden geleden
3.6K
tinus1969
4 maanden geleden
Welke medicijnen gebruik je?
tinus1969
4 maanden geleden
Je bedoelt: gevoelloos? Je proeft geen sterke smaken?
samaiphon
4 maanden geleden
ik neem nogal veel medicijnen en ook spuit ik Ozempic éénmaal per week en 's avonds Toucheo insuline.
ik moet veel pillen slikken maar ik weet niet goed welke voor mijn diabetes zijn. Metformax al zeker wel en ook Glurenorm.
samaiphon
4 maanden geleden
niet echt gevoelloos maar eerder prikkelende en gevoelige tong
redhouse
4 maanden geleden
Wat is de meetwaarde 's morgens? Misschien een vorm van neuropathie.
tinus1969
4 maanden geleden
Je klachten kunnen ook een bijwerking van de medicatie zijn - lees alle bijsluiters eens.
samaiphon
4 maanden geleden
meetwaarde 's morgens is 117
tinus1969
4 maanden geleden
Welke eenheid hoort bij die meetwaarde? Wat is de streefwaarde?
samaiphon
4 maanden geleden
bij de laatste bloedprikken gaat mijn waarde verder naar beneden van 117 naar 110, 86 en 94. ideale streefwaarde is van 70 tot 140 dus ik vermoed dat mijn dosis isuline die ik spuit nog steeds te hoog is
tinus1969
4 maanden geleden
70 tot 149 wat? Glucose?
samaiphon
4 maanden geleden
ik denk het en ik meet het met mijn meettoestelletje
tinus1969
4 maanden geleden
Okee, ik heb wat zoekwerk gedaan. In Nederland zijn de getallen voor glucose in mmol/l, in Vlaanderen in mg/dl. Tussen die twee zit een factor 18.
Je lijkt dus goed ingesteld, ik zou dus niet zomaar minder insuline gaan gebruiken, en de diabetes is ook niet direct een verklaring voor je ‘voze’ gevoel.
Komen we toch weer bij die medicijnen. Kan het daarvan een bijwerking zijn?
samaiphon
4 maanden geleden
ja dat is mogelijk
fremar
4 maanden geleden
en wat zegt je dokter,hij is de eerste die je daar moet over aanspreken.
tinus1969
4 maanden geleden
Hmm, @samaiphon laat je eens testen op een vitamine B12 tekort. Bekende bijwerking van metformine, en tongproblemen zijn een bekend symptoom
samaiphon
3 maanden geleden
ok ik zal bij mijn volgend doktersbezoek dit eens aankaarten bij haar.
samaiphon
3 maanden geleden
Bijwerkingen van metformine zijn:
klachten van uw maag en darmen, zoals misselijkheid en diarree, hoofdpijn, vermoeidheid, een vreemde smaak in uw mond. ik heb dus last van al deze bijwerkingen behalve van diarree en dus ook een vreemde smaak in mijn mond wat ik "voos" noem

Geef als eerste antwoord