Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan het kwaad als je handen koud worden?

Als je artritis/artrose/reuma in je handen hebt, is het heel pijnlijk als je zonder handschoenen fietst en je handen daardoor koud worden. Dan moet je die kou dus vermijden, en goede handschoenen dragen.

Maar als je geen last hebt, zoals ik... Ik heb tot nu toe nog geen handschoenen aangedaan als ik fietste (fietsduur: een kwartier).

Sommige mensen zeggen dat het risico op artritis/artrose/reuma toeneemt als je je handen vaak koud laat worden. Als dat klopt, zou je dus altijd moeten zorgen dat je handen warm blijven, ter preventie van klachten over een paar jaar.

Mijn vraag is dus: klopt dat? Neemt het risico op latere klachten toe als je je handen regelmatig flink koud laat worden tijdens het fietsen?

Cryofiel
een jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

De oorzaak van reuma e.d. ligt niet bij het wel of niet koud worden.
------
Reumatoïde artritis (RA(Reumatoïde artritis)) is een auto-immuunziekte. Het afweersysteem keert zich tegen het eigen lichaam door falen van een belangrijk regulatiemechanisme. De oorzaak hiervan is onbekend. Cellen van het afweersysteem (zogenaamde T-cellen) reageren voortdurend tegen lichaamseigen bestanddelen. Hierdoor komen bepaalde stoffen (ontstekingseiwitten) vrij waardoor (chronische) ontstekingen ontstaan in met name de gewrichten.
link: https://www.vzinfo.nl/reumatoide-artritis/oorzaken-en-gevolgen
------

De oorzaak ligt dus helemaal niet bij temperatuursinvloeden. Het is een autoimmuun ziekte. Er is (voor zover ik kan vinden) ook geen correlatie tussen temperatuur en autoimmuunziektes in het algemeen.
Waar we wel rekening mee moeten houden, is dat als je eenmaal reuma hebt, dat kou de reuma wel kan verergeren, daar is wel onderzoek naar gedaan:
------
Het is mogelijk dat door de lagere temperaturen de viscositeit van de synoviale vloeistof toeneemt, waardoor gewrichtsstijfheid groter wordt en daardoor gevoeliger voor pijn. Dit bevestigt dus dat mensen met artritis een verergering van de pijnklachten kunnen hebben bij koud en vochtig weer.
link: https://psychfysio.nl/koud-en-vochtig-weer-verergert-pijn-bij-artritis/
------

Ik zou dus niet zo snel de gewoonte aanpassen. Nu ben ik wellicht niet de meest goede bron voor een "goede" raad (zie reacties) en hoop ik inderdaad dat kou reuma e.d. niet gaat beïnvloeden als je het (nog) niet hebt (nogmaals, zie reacties). Maar vooralsnog zie ik geen probleem ontstaan en de wetenschap heeft ook (nog) geen correlatie gevonden tussen kou en reuma.
Zoals vroeger wel eens in een bepaalde show werd gezegd: "Vooral doorgaan."
een jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing